Oprichtster kinderkrant Jong010 schrijft boek over schrijven voor kinderen. ‘Versimpel je taal, niet je boodschap’

In 2015 zou je het misschien niet verwachten, maar Rotterdamse kinderen verkiezen papier nog steeds boven online. Dat blijkt uit 5 jaar Jong010, waaruit het boek ‘Versimpel je taal, niet je boodschap.’ van Angelique van Tilburg is voortgekomen.

Van Tilburg, de oprichtster van de gratis kinderkrant Jong010 – de maandelijkse krant voor Rotterdamse kinderen van 7 tot en met 12 jaar – biedt met haar boek concrete handvatten voor schrijven voor kinderen. Het boek is de uitkomst van 5 jaar Jong010; één van de weinige initiatieven die groeit, ondanks de bezuinigingen. Wat begon als een klein project in Rotterdam Overschie met 1.250 kranten, is uitgegroeid naar een maandelijkse oplage van 40.000 kranten voor kinderen door heel Rotterdam.

“Kinderen lezen graag van papier. Ze voelen zich bijzonder als ze zichzelf en bekenden in de krant zien. Ik omschrijf onder meer deze weetjes, samen met tips en praktische adviezen hoe je kinderen kunt bereiken, in mijn boek”, legt Van Tilburg uit. Ze deelt hiermee het succes van 5 jaar Jong010 met andere organisaties. “Ik merk dat schrijven voor kinderen een vak apart is. Je kunt kinderen écht bereiken en enthousiast maken, als je maar contact met ze maakt, je in hen verplaatst en de juiste schrijftechnieken toepast”, legt Van Tilburg uit.

boek02

 

De eerste organisaties hebben het boek al gelezen. Anne Mieke Zwaneveld, kinderombudsman Rotterdam:  “Het boek ‘Versimpel je taal, niet je boodschap’ is een leerzaam boek met veel nuttige tips waar je direct mee aan de slag kan.” En dat is precies wat Van Tilburg ermee voor ogen heeft: een praktisch handboek voor organisaties.

“Het is zonde om te zien dat mooie en leerzame initiatieven kinderen niet bereiken”, zegt Van Tilburg. Met haar kindermarketingbureau Denk Jong Marketing zorgt ze ervoor dat organisaties nog beter met kinderen gaan communiceren. “Ik wil eraan bijdragen dat organisaties goede, inspirerende en leerzame boodschappen overbrengen op kinderen. Waardevolle communicatie en reclame waar kinderen echt iets aan hebben. En de organisatie daarmee ook.”

Een proefversie van het boek is te downloaden via denkjongmarketing.nl

boek01