Ik sta ingeschreven bij een modellenbureau. Als ze een fotoshoot voor mij hebben dan word ik gebeld. Dan is het aan mij om te zien of die shoot bij mij past en of ik er tijd voor heb. Onlangs werd ik gebeld. Voor een leuke fotoshoot voor een commercial op tv. Daar zeg ik geen nee tegen. Ik schuw een beetje aandacht niet, hoor. Ik vroeg waar het precies om ging en wat ik zou moeten zeggen in die commercial. Dat mochten ze nog niet prijsgeven. Ik werd daar heel ongemakkelijk van en onzeker. Ik dacht, straks kom ik daar en gaan ze moeilijke vragen stellen waar ik geen antwoord op weet. Ik begon te twijfelen. Maar dat bureau bleef zeggen, Lita, je hoeft echt niet bang te zijn. Wij weten waar de commercial over gaat en we kennen jou inmiddels. Het is echt iets voor jou. Oké, oké, dacht ik. Weet je, soms moet je ook kunnen vertrouwen op een ander. Maar ik wil liever de touwtjes zelf in handen hebben. Ik stemde toe. Er werd een dag en datum gepland. Ik mocht geen kleding aan met een merk erop. Dus iets neutraals. Pff, dat was effe een klus en het mocht geen zwarte kleding zijn. Moet je tegen mij zeggen, ik heb bijna alleen maar zwart. Omdat ik het mooi vind en omdat het altijd oké is. Ik ging die bewuste dag ernaartoe. Ik zag allemaal camera’s en een hoop mensen. Ik dacht, wat is dat nou? Ik werd voorgesteld aan de meneer die de commercial had bedacht. Ik voerde met hem een ditjes en datjes gesprek.

Op een gegeven moment werden we bij elkaar geroepen om uitleg te krijgen. Ze vertelden alleen dat een man geld wil investeren in het fenomeen Buurkracht. Hij heeft geld en wil via een commercial mensen bijelkaar  brengen. We kregen van foam geproduceerde letters die het woord Buurkracht vormden. En de camera begon te draaien. Ze zeiden, je hebt een in foam geproduceerd woord in je handen. Buurkracht staat er. Wat betekent buurkracht voor jou? En zo mocht ik zelf invullen waar mijn hart naar uit gaat als ik het woord Buurkracht hoor. Ik dacht mooi, ik heb daar genoeg antwoorden op. En ik begon te vertellen wat Buurkracht voor mij betekent. Het bleek een schot in de roos. Maar weet je wat het is? Ik kom uit  Suriname en daar is Buurkracht de normaalste zaak van de wereld. Geven om je buren. Dus ik kon lekker en easy over dat fenomeen praten. Ik gaf aan dat buren hier vaak niet eens elkaars naam kennen. Dat is schandalig, want als er iets mis is bij je, paniek in je huis, dan is het eerste wat je doet naar je buren rennen. Dus je buren moet je te allen tijde te vriend houden. Liever een goede buur dan een verre vriend. Er is ook een app van Buurkracht. Daar kun je zien welke initiatieven mensen reeds gedaan hebben om hun wijk leefbaarder te maken. En dat het niet alleen op één dag van het jaar moet zijn. Bijvoorbeeld Nldoet, dan is het hele land in touw om iets voor een ander te doen. Maar jammer is dan dat de volgende dag eenieder weer op zijn eigen eiland zit. Dat moeten wij dus doorbreken. Wij moeten ervoor gaan zorgen dat het een onderdeel van ons bestaan is om ervoor te zorgen dat het in onze buurt fijn is. Omdat we er samen aan werken om het gezellig te maken. Ik bleek de hoofdrol in die commercial te hebben. Vanwege mijn uitgesproken mening over hoe Buurkracht eruit ziet. Die reclame is bijna op elke tv-zender geweest en op bijna alle radiozenders. Ik werd plat gebeld. ‘Lita, ik heb je op tv gezien.’ Was echt vet om te doen. Als ik zo mijn bijdrage kan leveren aan een betere en aangenamere samenleving, dan ben ik tevreden. Het startsein is gegeven. De rest is aan jullie om er iets mee te doen. Om na te denken en te doen wat van ons gevraagd word: geven om je naasten en buren.

Lita Gunther


Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)

Lees hier de privacyverklaring Hiermee geeft u toestemming om wekelijks een nieuwsbrief te ontvangen.