Gelopen race?
In april van het komende jaar start de herinrichting van de Goudse Rijweg, de Vlietlaan en de . De redenen daarvoor zijn de noodzakelijke vervanging van het (grote) collecteurriool onder de Goudse Rijweg en hoogstnoodzakelijke onderhoudswerkzaamheden aan de versleten en verzakte tramrails aldaar. Ook het wegdek van de Boezembrug moet worden vernieuwd. Er komt meer groen en meer ruimte voor voetgangers en fietsers door verbreding van trottoirs en aanleg van fietspaden en fietsstroken.
Weliswaar zullen de werkzaamheden gefaseerd plaatsvinden, maar zeker is dat de bereikbaarheid van met name de plaatselijke winkels wordt bemoeilijkt, zowel voor klanten als leveranciers. De tram zal niet rijden van januari 2016 tot april 2017. In juni 2017 moet de herinrichting klaar zijn – volgens de planning.
Bezwaren
Inmiddels hebben een tweetal informatiebijeenkomsten plaatsgevonden, voor bewoners en ondernemers. Op 5 november was de tot dusver laatste bijeenkomst met het ‘definitieve ontwerp’ in Kralings zalencentrum Pro Rege. Daar werden de bezwaren van de bewoners en (vooral) winkeliers behandeld. De hoop was dat het (voorlopige) herinrichtingsplan hier en daar zou zijn bijgesteld. Dat bleek onvoldoende het geval, naar de zin van de winkeliers. Weliswaar bleken er alsnog een aantal laad- en loszones ingetekend, maar het plan zelf bleef ongemoeid.
Wandelgebied
Volgens het herinrichtingsplan moet de Vlietlaan ook een wandelgebied worden. De ventweg wordt vanaf de Vlietlaan afgesloten voor gemotoriseerd verkeer en dus zijn de winkels aan de ventweg alleen nog bereikbaar via de zijstraten (Helenastraat, Heer Gillisstraat en Heer Hugostraat). Aan de ventweg kan volgens het herinrichtingsplan alleen nog aan de kant van de winkels worden geparkeerd. Zo zou een brede wandelpromenade kunnen worden gecreëerd, met zitjes/bankjes. De winkeliers zijn beslist niet blij met minder parkeervakken en de bankjes gaan weer overlastgevende jeugd aantrekken, vrezen ze. Aan de noordzijde van de Goudse Rijweg verdwijnen ook parkeervakken, dat tot afgrijzen van bijvoorbeeld Het Waspunt (wasserette).
Gebiedscommissie
De winkeliers van Kralingen- West komen inmiddels regelmatig samen om één lijn te kunnen trekken, al is men bang voor een ‘gelopen race’. Tijdens de vergadering van de Gebiedscommissie Kralingen- Crooswijk (rotterdam.nl/kralingencrooswijk) op 19 november in HAL4.1 zal het herinrichtingsplan ter sprake komen. De gebiedscommissie kan dan opkomen voor de belangen van de plaatselijke winkeliers – met een ‘gekwalificeerd advies’ aan de Coolsingel. Zie ook: rotterdam.nl/goudserijweg.
Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)
[wysija_form id=”1″]
BELACHELIJK dat het meer dan een jaar dicht moet. Het wordt waarschijnlijk net zo’n drama als de Oude Dijk… En als het dezelfde afdeling is die de plannen heeft gemaakt, wordt het ook nog gevaarlijk oof. De Oude Dijk is een ramp geworden en dit bode geen goede