Jaarlijks worden vele duizenden Rotterdammers slachtoffer van digitale criminaliteit. De meesten worden slachtoffer van oplichting en fraude. Velen ondervinden achteraf psychische en/of financiële problemen. De campagne Echt-Nep richt zich op bewustwording en het voorkomen van slachtofferschap van digitale criminaliteit. Daarom draait nu in alle Rotterdamse bioscopen een campagnefilmpje van Echt-Nep om burgers weerbaar te maken. Zaterdag 12 november aanstaande zijn er vanaf 18.00 uur ook voorlichtingsacteurs aanwezig op het Schouwburgplein om 1 op 1 in gesprek te gaan met bioscoopbezoekers en andere Rotterdammers.

De eerste twee Echt-Nep campagnes waren gericht op jonge vrouwen en kleine ondernemers. De huidige campagne is gericht op 55+-ers. Zij zijn meer dan gemiddeld slachtoffer van Whats-Appfraude, ook wel Vriend-in-noodfraude genoemd. Via de website Echt-Nep.nl kan nu een veilig nep WhatsAppbericht gestuurd worden aan vader, moeder, tante of buurman om hen bewust te maken van de risico’s. Middels het nep-WhatsAppbericht moet er bewustwording gecreëerd worden over de val waar men ingetrapt is. Het ‘slachtoffer’ wordt naar de website van Echt-Nep geleidt waar men middels een quiz kan leren echt slachtofferschap te voorkomen.

(Ingezonden mededeling gemeente Rotterdam)


Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)

Lees hier de privacyverklaring Hiermee geeft u toestemming om wekelijks een nieuwsbrief te ontvangen.