Om de zoveel tijd komt die in de bus, of in de inbox van de mail: de Wijkenquête. Wat vindt u van de wijk? Wilt u meer of minder groen? Zijn er voldoende studenten in uw naaste omgeving? Voldoende parkeerplaatsen, fietsenrekken? Bent u onlangs ’s avonds gestruikeld over een geveltuin? In of op een hondenhoop gestaan? U kent die vragen wel. Maar de belangrijkste vraag wordt nooit gesteld, namelijk de vraag: “wat vindt de wijk van u?” Of beter nog: “wat wil de wijk van u? ” Is men tevreden over uw geparkeerde auto? Zet u niet per ongeluk de afvalzak naast de container, omdat die vol zit en u haast hebt? Bent u op de hoogte van het piepsysteem?
Dat soort enquêtes ontbreken en daar wil ik samen met u wat aan doen. Eerst even een uitleg wat het piepsysteem inhoudt. Het piepsysteem is de Rotterdamse benaming voor het systeem dat burgers problemen moeten melden. De app heet overigens MeldR. Je hoeft alleen maar het probleem (een kapot bankje bijvoorbeeld) te melden, de app ziet waar deze staat. Meld ook verkeerd geplaatste fietsen, kapotte straatverlichting, stoeptegels die rechtop staan, etc. Kent u die app? Gebruikt u die app? Of denkt u “een ander zal het wel melden?” U weet het antwoord. Vandaar mijn voorstel. We moeten niet alle verschillende problemen tegelijk willen oplossen.
Prioriteiten stellen. Maak bijvoorbeeld december de maand van de “zwerffietsen”. De dames en heren van “Toezicht en Handhaving” gaan op iedere melding van zwerffietsen af. Lik op stuk beleid. Meteen ingrijpen, niet wachten. Bij twijfel meenemen die fiets. Daarna bijvoorbeeld januari de maand van het vuilnis naast de containers en februari de maand van de straatverlichting, samen met CityTec aanpakken. Daarna scheef staande verkeersborden, graffiti op overheidsgebouwen, enz. Dus niet meer alles tegelijk aanpakken. Gewoon net zoals je een krat bier leeg drinkt. Flesje na flesje. En ineens is de krat leeg! Zo zal het ook gaan met de problemen in de buitenruimte. Geloof mij. Heb ik er ooit naast gezeten?
Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)
recent commentaar