Concept Plan Toekomstvast Tramnet 2030 MRDH roept veel weerstand op 

MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag), de RET en de gemeente Rotterdam hebben een ambitieus ov-programma vastgesteld om het metro- en tramnet in de regio Rotterdam te versterken. De toenemende verstedelijking, de bouw van 50.000 nieuwe woningen in Rotterdam, goed bereikbare werklocaties, de ambities met duurzaamheid en leefbaarheid vragen steeds om aanpassingen van het openbaar vervoer en dus ook van het tramnetwerk. MRDH heeft de afgelopen jaren gewerkt aan een toekomstplan voor de tram voor 2030. Het concept toekomstplan voor de tram is door de MRDH op 7 februari 2023 bekend gemaakt. De gemeenten in de Rotterdamse regio waar de tram doorheen gaat en de reizigersorganisatie Metrocov (www.metrocov.nl)  kunnen tot 19 april reageren op het voorstel. In juli 2023 neemt vervolgens de bestuurscommissie Vervoersautoriteit van de MRDH een besluit. (van: www.mrdh.nl/plan-toekomstvast-tramnet-rotterdam)

Dinsdagavond 4 april konden bewoners inspreken bij de commissievergadering MHEK in het stadhuis en woensdagavond 5 april werd er door de commissie verder gesproken over het (concept)plan ‘Toekomstvast Tramnet 2030’ (PTT) Tijdens de raadsvergadering op donderdag 13 april zal blijken wat het College van B en W doet met de inspraak.

Kralingen
De wijkraad Kralingen is, zacht gezegd, niet gelukkig met het PTT. Het voornemen om tramlijn 7 niet meer Kralingen in en uit te laten rijden over de Oudedijk leidt tot grote vervoersproblemen voor met name ouderen. De Seniorenraad Kralingen-Crooswijk is hierover zeer verbaasd. Immers, dienen de ouderen tegenwoordig niet ‘langer thuis’ te blijven wonen? Daar horen goede verbindingen bij, met winkelgebieden en voorzieningen, zoals apotheek en huisarts, bij. De tram is goed toegankelijk voor ouderen met rollator en scootmobiel. Dat is helaas niet zo voor de bus en de metro. Nog afgezien van het beperktere aantal haltes. De Kralingse insprekers Paul Driessen (BKO), Gerard Harmse (Seniorenraad KC) en Alex van Muijen brachten soortgelijke bezwaren naar voren. Van Muijen bood een alternatief voor tramlijn 7. Hij zou tramlijn nummer 21 over de Oudedijk willen laten rijden. Zijn uitgebreide brief met onder meer dat voorstel is te vinden op De Ster Online.

Lees hier de brief

Crooswijk
In Crooswijk was men aanvankelijk blij met de in het vooruitzicht gestelde tramverbinding met wat daar (terecht. Red.) ‘Crooswijkerhout’ wordt genoemd, de wijk in aanbouw die nu nog ‘Nieuw Kralingen’ wordt genoemd. Maar ook daar doet zich het gemis van tramlijn 7 voelen. Ook in Crooswijk wonen veel studenten die naar Campus Woudestein willen en bewoners die boodschappen willen doen op de Vlietlaan, Oudedijk en Lusthofstraat.

Beide wijkraden zijn van mening dat onvoldoende is onderzocht wat de vervoersbehoeften van de bewoners zijn. De genoemde drie insprekers zijn die mening ook toegedaan. Gaat de gemeenteraad luisteren?


Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)

Dit veld is vereist.
Lees hier de privacyverklaring Hiermee geeft u toestemming om wekelijks een nieuwsbrief te ontvangen.