Rotterdammers die hulp nodig hebben met de CoronaCheck-app of met een papieren coronatoegangsbewijs, kunnen daarvoor gratis terecht bij Bibliotheek Rotterdam en welzijnsorganisaties in de stad. De rijksoverheid heeft vanavond bekend gemaakt dat een coronatoegangsbewijs vanaf 25 september verplicht is bij een bezoek aan onder meer horeca en theater. Het digitaal aanvragen en gebruiken van dat bewijs is niet voor iedereen eenvoudig. Zorgkenniscentrum Pharos en ouderenbond ANBO uitten daarover eerder vandaag ook al hun zorgen. In Rotterdam hebben ze een oplossing gevonden voor oudere inwoners. Voor hen is er elke dinsdag en donderdag hulp aanwezig in de Centrale Bibliotheek en in Bibliotheek Zuidplein.
Wie een bezoek wil brengen aan de horeca, het theater of de bioscoop heeft vanaf 25 september een coronatoegangsbewijs nodig. Oftewel een vaccinatie-, test- of herstelbewijs van corona. Voor reizen en het bezoeken van evenementen gold dit al sinds 10 juli. Dat coronatoegangsbewijs kan op papier getoond worden, of met behulp van de CoronaCheck-app. Maar het aanvragen en gebruiken ervan is niet voor iedereen even eenvoudig. Dat bleek wel toen Rotterdamse huisartsenpraktijken in juli platgebeld werden door mensen die geen QR-code te zien kregen of de app niet begrepen. Bibliotheek Rotterdam en Rotterdam eHealth Agenda, partners in het Netwerk Digitale Inclusie, richtten daarom in korte tijd een passend hulpaanbod in. Sinds 26 juli zijn er al meer dan 200 oudere Rotterdammers geholpen met de CoronaCheck-app. Vanwege de verwachtte toename in het gebruik van de app, is dat aanbod nu verlengd.
Waar en wanneer
Tot in ieder geval 1 oktober is er elke dinsdag en donderdag gratis ondersteuning beschikbaar. Tussen 10.00 en 16.00 uur staat er hulp klaar bij de Centrale Bibliotheek (Hoogstraat 110) en bij Bibliotheek Zuidplein (Annie M.G. Schmidtplein 11). Een afspraak maken is niet nodig. Ook tijdens de vaste Digicafé’s bij de verschillende vestigingen van Bibliotheek Rotterdam is hulp aanwezig. Voor informatie over ondersteuning buiten deze tijden en/of op andere locaties, zoals bij welzijnsorganisaties in o.a. Hoek van Holland, Rozenburg, Delfshaven, Ommoord, Zevenkamp, Lage Land en Prinsenland, kan contact opgenomen worden met de bibliotheek. Zij zijn telefonisch bereikbaar op 010 – 281 61 00 (maandag t/m zaterdag, 09.00 – 17.00 uur) of via WhatsApp op 06 – 16 47 91 26 (maandag t/m vrijdag, 09.00 – 17.00 uur).
Tips om de app zelf in gebruik te nemen
Rotterdammers die hulp nodig hebben met de app maar niet naar locatie kunnen of willen komen, kunnen (gratis) bellen met de DigiHulplijn voor telefonische begeleiding. De DigiHulplijn is op maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur bereikbaar op 0800 – 1508. Het is ook mogelijk om online een instructie te volgen. Op www.uitlegcoronacheck.nl wordt het gebruik van de app stap-voor-stap uitgelegd.
Netwerk Digitale Inclusie 55+ Rotterdam
Naar schatting is ongeveer een kwart van alle Rotterdammers – met name ouderen – niet in staat om zelfstandig mee te doen in de digitale wereld. Hun afhankelijkheid neemt daardoor toe en een flink aantal ouderen dreigt zelfs buitengesloten te worden. Ruim 30 organisaties werken daarom samen aan het versterken van digitale vaardigheden van 55-plussers in Rotterdam. Dit ‘Netwerk Digitale Inclusie 55+ Rotterdam’ ontwikkelt een passend aanbod om 55-plussers in Rotterdam te ondersteunen bij het volwaardig meedoen in de digitale wereld. Ze brengen organisaties (‘partners’) bij elkaar die hierbij kunnen helpen. Bibliotheek Rotterdam is regievoerder van het netwerk. Kijk voor meer informatie op www.netwerkdigitaleinclusie.nl.
Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)
recent commentaar