Terwijl vele winkelcentra moeite doen om meer klanten te trekken, doen ze dat soms op een merkwaardige wijze. Ik begrijp ze gewoon niet. Neem Winkelcentrum Lusthofstraat. Op zaterdag 1 april een succesvolle braderie om meer klanten te trekken en doordeweeks geen toegang voor scholieren om bij pauze of tussenuur te winkelen in een supermarkt! Onbegrijpelijk en vooral dom. Van die winkeliers bedoel ik. Voor de scholieren maakt het niets uit. Ik heb aan enkele scholieren gevraagd wat ze van zo’n verbod vinden en hoe ze er mee omgaan. Die zitten er niet mee. Ze vinden supermarkten sowieso “old school”.  Via hun mobiele telefoon bestellen ze hun flesjes en Marsen en die worden snel door een koerier op een brommer gratis tot aan het schoolplein gebracht.

Zonder kosten, want internetsupermarkten geven graag kortingen en gratis producten aan scholieren, omdat ze weten dat die hun klanten van de toekomst zijn . Dit soort acties van de “bakstenen” supermarkten wordt dan ook door internetsupers in dank aanvaard. Maar goed, winkels zijn gelukkig vrij om hun eigen toekomst te vergooien. Wat me ook irriteert – ik ben nu toch lekker bezig – is, dat er op het verbodsbord staat “mede op verzoek van scholen”. Sinds wanneer trekken winkels zich daar iets van aan? Scholen en ouders vragen al jaren aan supermarkten om minder zoete drankjes en chips te verkopen, zodat hun kinderen niet vervetten. Toch heb ik nog nooit bij een schap zien staan: “verboden voor scholieren: koop liever gewoon water en volkorenbrood.” Niets ervan. Maar nu het ze uitkomt “mede op verzoek van scholen”.  Maar de belangrijkste vragen zijn natuurlijk: waarom worden scholieren geweerd en wie is de volgende groep, die niet meer mag winkelen? Rolstoelers? Nee, even serieus: waarom geven scholen en supermarkten de scholieren niet samen les in beschaafd winkelen en wanneer het wel en niet kan? Dat lijkt me logischer en beter voor iedereen. Nu wel, “mede op verzoek van ouders”. Maar goed, de lente is al weer begonnen, ik ga lekker shoppen, ik mag wel.

Eduard Schuringa

Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)