‘De Notenkraker is een ode aan de fantasie’

dec 12, 16 ‘De Notenkraker is een ode aan de fantasie’

Regisseur Esther Habbema over de nieuwste kerstvoorstelling in het vernieuwde Hofpleintheater

Tradities horen bij Hofplein als de kerstboom bij kerst. Een van die tradities is de jaarlijkse eindejaar voorstelling voor de hele familie. Esther Habbema regisseert dit jaar De Notenkraker. ,,We laten de fantasie lekker de vrije loop.”

Clara, een muizenkoningin, haar zoon, een notenkraker en een snuggere soldaat. Het zijn de opvallende karakters in de nieuwe familie-kerst-voorstelling De Notenkraker. De eigentijdse twist die Hofplein aan het stuk geeft, is de laatste maanden tot in het kleinste detail voorbereid. ,,We zitten in een spannende fase,” vertelt regisseur Esther Habbema tussen de bedrijven door. ,,We zijn deze week het verbouwde theater in gegaan en hebben een eerste kostuumdoorloop gehad!”

Het is ontzettend leuk om te zien wat dat met de jonge acteurs doet, vertelt Habbema. ,,Ik merk aan de spelers dat het belangrijk voor hen is om het hele plaatje te begrijpen en om écht te snappen wat voor een voorstelling we aan het maken zijn.”

De Notenkraker is een bejubeld, maar stokoud stuk uit 1892. Waarom eigenlijk?,,Bruun Kuijt, die ook de bewerking van de door mij geregisseerde voorstelling Wind in de Wilgen schreef, kwam met het idee. Hij gaf me een prentenboek en zei: hier moet je eens over nadenken! De Notenkraker is natuurlijk een klassieker en een klassieker opnieuw vertellen, vind ik sowieso heel erg leuk. Het verhaal bezorgt de lezer bovendien een kerstsfeer waar je helemaal in kan zwelgen. Dat betoverende gevoel kreeg ik ook toen ik dat prentenboek voor het eerst las.”

Wat kan de bezoeker van deze versie van De Notenkraker verwachten? ,,Het is vooral een hele leuke familievoorstelling, een echte kerstvoorstelling met een eigentijdse, moderne twist, niet het klassieke ballet dat je zou verwachten. We durven hierin af te wijken en leggen in dit verhaal uit waarom de notenkraker eigenlijk een notenkraker is geworden. Dat krijg je in klassieke versie niet mee! Een mooie variant.”

De muizenkoning is zelfs een muizenkoningin geworden. ,,Ja! Een muizenkoningin en een zoon die een gekke, kibbelende relatie hebben, is theatraal veel spannender dan een muizenkoning in zijn eentje, toch? We vertellen echt een groot verhaal en zetten een absurdistische wereld neer. Ik houd ervan dat je je fantasie op de loop kan laten. Als kind word je geboren met die fantasie, zonder enige schaamte. Maar dat wordt ingedamd als je ouder wordt. Voor een kind kan een lepel gelukkig nog zomaar een borstel zijn. Dit stuk is een ode daarop.”

De jeugdtheater spelers zijn nog jong. Die hebben die fantasie vast nog. ,,De spelers waar ik mee werk, zitten eigenlijk net in een levensfase waarin ze die fantasie een beetje verliezen. Als je gaat puberen ga je je toch schamen, misschien iets minder gek proberen te doen. Ik probeer een voorstelling te maken waarin dat wél mag. We mogen ons maf gedragen! We mogen gek acteren! Niks is raar, alles mag bij mij.”

Dat gevoel is ook in het verbluffend mooie, een tikkie abstracte decor terug te zien. ,,De fantasiewereld ten opzichte van de realiteit zie je door elkaar lopen. Er kunnen opeens mensen uit de vloer of muur verschijnen. En er duiken decorstukken uit de vloer die opeens tien keer groter zijn geworden, gewoon omdat we in een droomwereld zijn beland.”

De Notenkraker staat ook bekend om de prachtige muziek van Tsjaikovski.,,Die gebruiken we ook, maar is helemaal aangepast en vernieuwd. We gaan uit van de kracht van de muziek. Er zijn zelfs nieuwe liedjes geschreven. Eigenlijk wordt De Notenkraker nu op muziek gezongen.”

Data & Locatie
De Notenkraker is van 16 december t/m 14 januari te zien in het vernieuwde Hofpleintheater aan het Benthemplein 13, 3032 CC in Rotterdam. Tickets zijn vanaf € 10,- verkrijgbaar via www.hofpleintheater.nl.

Facebook

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *