Michael Maljers en de reu Qwiebus.
In een tijd waarin digitale netwerken worden overspoeld door irrelevante berichten en oppervlakkige connecties, is het vinden van een écht waardevol netwerk een uitdaging. Toch is dat precies wat Michael Maljers (1967) voor ogen had toen hij Put It On oprichtte. “Put It On is een professioneel kwaliteitsplatform waar het niet draait om zoveel mogelijk connecties, maar om de juiste connecties; mensen die elkaar écht iets te bieden hebben.”
Putiton stelt dat mensen elkaar niet meer bellen, maar elkaar eerst opzoeken op Google. Wat ze daar vinden, bepaalt of ze zaken met je willen doen. Daarom is volgens Michael een zakelijk profiel van levensbelang.
Van ‘wereldreiziger’ tot verbinder
Michael Maljers is een kind van baggeraars. Zijn ouders reisden de hele wereld over voor hun werk in de internationale baggerindustrie. Hij verhuisde van Nederland naar Zuid-Afrika (Durban), waar hij drie jaar woonde. Daarna terug naar Nederland, om twee jaar later opnieuw zijn koffers te pakken en naar de Verenigde Staten (Florida) te verhuizen, waar hij vier jaar verbleef. Wie veel verhuist, moet zich telkens opnieuw aanpassen, integreren en verbindingen leggen. “Het was een rollercoaster”, herinnert Michael zich. “Je leert om snel te schakelen en oprecht geïnteresseerd te zijn in mensen, zodat je je snel(ler) thuis gaat voelen.” Die vaardigheid, het vermogen om verbindingen te zoeken en te maken, is later de backbone geworden van Put It On. “Ik doe eigenlijk nog steeds hetzelfde als in mijn jeugd: mensen bij elkaar brengen, maar nu op wereldschaal, voor een selecte groep professionals die het verschil willen maken.”
Het belang van een sterk zakelijk profiel
Volgens Michael is een sterk zakelijk profiel onmisbaar in de huidige wereld. “Het is je visitekaartje, je reputatie, je eerste indruk en vaak ook je tweede en je derde. Tijdens gesprekken met vele ondernemers, hoorden we vaak dat LinkedIn de corebusiness uit het oog is verloren. Het begon ooit als een zakelijk netwerkplatform, maar is de laatste jaren steeds meer veranderd in een soort sociaal mediakanaal, met een overdaad aan updates, filmpjes en discussies die weinig direct zakelijk rendement opleveren. Op de zakelijke markt is daar minder behoefte aan”, stelt Michael. “Bedrijven en professionals willen overzicht, kwaliteit en direct resultaat. Geen afleiding, maar doelgericht netwerken. Dat inzicht was voor ons het startpunt om te zeggen: Er is behoefte aan iets anders. Put It On is het antwoord op een tekort aan hoogwaardige, doelgerichte netwerken in de zakelijke markt.”
Van Ervaring naar Expertise
Micheal is niet zomaar in dit werkveld gestapt. Hij is eigenaar geweest van dertien andere platforms, die gezamenlijk goed waren voor zo’n 500.000 bezoekers per maand. Het was een periode van experimenteren en ontdekken: Wat werkt, wat niet en vooral – waar ligt je hart? “Het is veel proberen voordat je echt weet wat je wilt”, zegt Michael. “Maar alle kennis en ervaring die ik daar heb opgedaan, komt samen in Put It On.”
Zakelijk en Persoonlijk
Het platform van Michael bestaat uit twee componenten: Put-It-On en Wiki-On. De eerstgenoemde bestaat uit de zakelijke pagina: de professionele etalage waar het zakelijke profiel, de prestaties en het netwerk worden gepresenteerd. De andere is de persoonlijke pagina: een plek waar het individuele verhaal en de identiteit van de professional centraal staan. Alles staat in één overzicht, inclusief sociale media-icoontjes onderaan het profiel. Met één druk op de ‘share-knop’, kan een volledig profiel gedeeld worden.
Opvallend is dat een lidmaatschap niet verplicht is om zichtbaar te zijn. Wie wil, kan zijn of haar profiel uitbreiden via de diensten van Put It On, maar dat is geen must.
Internationale ambities
Put It On is wereldwijd actief met een kantoor in Nederland en in Thailand, maar Michael zijn ambities reiken verder. Op dit moment wordt er gewerkt aan een lancering met kantoor in Dubai en hopelijk nog dit jaar volgt de stap naar de Verenigde Staten.
Het succes van het platform zit volgens Michael in één simpele maar krachtige vraag: “Wat los ik op voor mijn doelgroep?” Door telkens naar dat antwoord te zoeken en de diensten daarop af te stemmen, blijft Put It On relevant.
Het verschil met LinkedIn
“In termen van kwaliteit en professionaliteit van de profielen, zijn we nu na drie jaar eigenlijk al verder dan LinkedIn ooit is geweest. Bij LinkedIn gaat het bouwen misschien sneller – omdat zij veel meer mensen in dienst hebben – maar bij ons gaat het beslissingsproces veel sneller.” Met slechts elf mensen in het team wordt er nauwkeurig gekeken naar elk detail. Alle posts op het platform worden gecontroleerd. Is een bijdrage niet professioneel genoeg, dan wordt deze verwijderd. Het resultaat is een netwerk waarin elk bericht professionele waarde toevoegt.
Van Kim Holland tot Willem Middelkoop
Het ledenbestand is meer divers dan men misschien zou verwachten. “We hebben hele uiteenlopende profielen”, vertelt Michael. “Van Kim Holland, tot expert in economie en trends Willem Middelkoop. Van Marcel Melis tot Liesbeth van Dijk en van Chimène van Oosterhout tot Hennie Huisman. Het zijn uitersten, maar ze passen allemaal in ons netwerk omdat ze iets unieks brengen. Juist die breedte maakt het platform interessant.”
Put It On is goed vertegenwoordigd onder ceo’s, entrepreneurs, directeuren, advocaten en bedrijfseigenaren.
Toekomst
Put It On heeft een duidelijk doel: “Binnen vijf jaar willen wij 30.000.000 betaalde profielen hebben wereldwijd en een flink marktaandeel overnemen van een partij zoals Linkedin.” Michael verwoordt het kort en krachtig: “Everyone talks about putting it on, so let’s Put It On!”
Zie ook: put-it-on.online
Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)
recent commentaar