Voor de groepen 7 en 8 van de Talmaschool in Crooswijk (talmaschool-rotterdam.nl) verzorgde IMC Basis 3 lessen journalistiek. Op vrijdag 25 september waren daarbij als gastdocenten aanwezig NOS verslaggever Henrik-Willem Hofs en redacteur NOS en Jeugdjournaal Nasrah Habiballah. De les ging vooral over ‘wat is nieuws’ en wat zijn de belangrijkste vragen die een journalist moet stellen, de zgn. ‘5 W’s + H’ (wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe?). Op vrijdag 2 oktober ging het over sportcommentaar leveren. Als gastdocenten kwamen langs tv-verslaggever Emile Schelvis en radioverslaggever Arman Avsaroglu. Een sportcommentator moet zich goed voorbereiden dus gingen de leerlingen op zoek naar actuele weetjes op het internet. Vervolgens gingen de leelingen naar buiten om te voetballen en mochten ze de wedstrijd live verslaan met behulp van een microfoon en versterker. Dat bleek niet altijd even makkelijk …
Op vrijdag 9 oktober waren 2 sportredacteuren te gast, Steven Verseput van de NRC en Sinclair Bischop van RTV Rijnmond. De les ging over interviewen en vragen stellen. Wat is een open vraag en wat een gesloten vraag? En soms moet je doorvragen! Steven Verseput vroeg aan een meisje dat vooraan zat: ‘Wie zou je willen interviewen?’ Haar antwoord: ‘Lieke Martens’. ‘Wat ga je vragen?’, vroeg Steven aan een andere leerling. ‘Handtekening’, kreeg hij terug. Dat gaf enige hilariteit. Deze vraag (aan Ronaldo) werd goedgekeurd: ‘Wat heb je gedaan om zo goed te worden?’
Na de theorie kwam de praktijk. Er werd een liveverbinding gemaakt met trainer Richard Mank, trainer van het eerste vrouwenelftal van Excelsior (sbvexcelsior.nl). De leerlingen kwamen met vragen als: Waarom speelt Lieke Martens niet bij jullie? (volgens Richard Mank verdient zij zo’n 200.000 euro bij Barcelona. Dat kan Excelsior niet betalen) . Hoe trainen jullie in de coronatijd? Wat heeft corona gedaan met jullie team? (Richard Mank: conditioneel heeft het gevolgen. Rare uitslagen in bijvoorbeeld de Engelse Premier League wijzen daarop). Wie maakt het plan voor de eerstvolgende wedstrijd? (Richard Mank maakte duidelijk dat hij daarvoor moet zorgen. Natuurlijk overlegt hij daarover met de speelsters. Tegen een sterk team wacht je de tegenstander op, tegen een minder sterk team probeer je eerder de bal te bemachtigen). Waarom spelen mannen en vrouwen niet in eenzelfde team? (Richard Mank vertelde dat jongens na ca. 15 jaar lichamelijk sterker worden dan meisjes. Daarom) Daar staat iets tegenover: de motivatie van vrouwen is beter dan die van mannen, volgens Richard Mank. Excelsior zou diezelfde middag nog vertrekken naar Alkmaar voor de wedstrijd tegen V.V. Alkmaar. Die eindigde in een gelijkspel, 1-1.
IMC Basis
Op een groeiend aantal basisscholen in heel Nederland krijgen alle leerlingen van groep 7 en 8, twee jaar lang, elke week, onder schooltijd les van bevlogen gastdocenten die de kinderen meenemen in hun beroepswerelden. Leerlingen ervaren en ontdekken samen met de gastdocenten vakgebieden zoals Journalistiek, Wetenschap, Recht, Geneeskunde en Beeldende Kunst. Doordat zij samen met de gastdocenten hun vak kunnen uitoefenen en hen álles kunnen vragen, verplaatsen zij zich elke week weer opnieuw in een interessant deel van de wereld om zich heen.
Door de lessen denken leerlingen na over hun toekomst; wat vind ik interessant, waar ben ik goed in, wat past bij mij en wat niet? Ze leren vaardigheden die de rest van hun leven van pas komen, vergroten hun netwerk, krijgen meer zelfvertrouwen doordat ze hun talenten en voorkeuren ontdekken en krijgen een breed beeld van de maatschappij en hun mogelijkheden daarin.
Hierdoor kunnen ze later goed gemotiveerde keuzes maken als het gaat om schoolprofiel, studie en werk.
Dit is waardevol voor alle kinderen in Nederland. Want wie al op jonge leeftijd mee mag doen in de maatschappij, groeit op om daar later zelf een positieve rol in te spelen. Bron: imcweekendschool.nl/imcbasis/imc-basis
Excelsior4All
Stichting Excelsior4All werkte graag mee aan de les over interviwen en vragen stellen op 9 oktober. Stichting Excelsior4All is het maatschappelijke hart van de club. Het doel van de stichting is middels de kracht (merk, imago en kernwaarde) van Excelsior sociaal-maatschappelijk actief te zijn in de regio Rotterdam. Die maatschappelijke rol zorgt voor verbetering van de leefsituatie van individuen, groepen en wijken.
De Excelsior Schools is een project van Excelsior4All. De Excelsior Schools betreft een samenwerkingsverband met scholen in Kralingen-Crooswijk, Rotterdam-Noord, Prins Alexander en Hillegersberg-Schiebroek. Excelsior4All organiseert verschillende activiteiten met en op scholen op het gebied van educatie, sporten en gezonde leefstijl. De Talmaschool is een Excelsior school en zo is de organisatie van de persconferentie ontstaan. Zie: excelsior4all.nl/
Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)
recent commentaar