De Seniorenraad Kralingen-Crooswijk vraagt al jaren om een aantal verbeteringen op straat. Daarvoor zijn diverse rapporten opgesteld en overhandigd aan de Gebiedscommissie (toen nog) en aan de huidige Wijkraden Crooswijk en Kralingen. Een pleidooi om zebrapaden door te trekken over fietspaden ligt al sinds 2018 op het bord van ambtenaren. De dooddoener is dat zoiets eventueel gedaan wordt, indien er tussen de rijweg en het vrij liggend fietspad te weinig opstelruimte is voor kinderwagens, scootmobiels en rollators. Met andere woorden, als je veilig de rijweg bent overgestoken moet je goed naar rechts kijken of je ook het fietspad over kan steken. (en naar links, want hoeveel fietsers rijden niet tegen de rijrichting in op het fietspad). Op de fietspaden rijden scooters, fatbikes, speedpedelecs, elektrische fietsen, racefietsen, scholieren, vaak met z’n drieën naast elkaar, en allen met een snelheid van gemiddeld 25 km/uur. Probeer daar maar eens tussen te komen. Volgens de seniorenraad zou het helpen als ook op het fietspad, door middel van een zebrapad, is aangegeven dat er voetgangers willen oversteken. Over voorrang hoef je het niet per se te hebben, want daar kom je niet uit. De gemeente noemt het schijnzekerheid voor voetgangers, maar het is altijd beter dan het recht van de snelste.

Dat is een, waar alsmaar geen behoorlijk antwoord, laat staan een uitvoering op wordt gegeven.

Dan bestaat er nog zoiets als ‘kanalisatiestrepen’, te bezichtigen op o.a. het kruispunt Oudedijk – Willem Ruyslaan. Wie dat verzonnen heeft?! Automobilisten storen zich amper aan een paar strepen dwars over de rijweg getrokken. Voetgangers, maar ook fietsers moeten daar zelf maar een weg weten te vinden. Het is HET kruispunt in Kralingen van net-geen-ongeluk of net-wel.

Dan nog iets: de afwezigheid van openbare toiletten in de wijk. Ook al lang een aandachtspunt van de seniorenraad. Ook daar krijgen we geen fatsoenlijk antwoord op sinds onze vraag van mei-2022. Ouderen moeten immers vaker, maar kunnen niet overal terecht. Ja, bij cafés, maar die zien je al aankomen. Wel naar de wc, maar niks bestellen? In vele Europese buitenlanden is dat stukken beter geregeld dan hier. Laat toch eens zien dat het hier ook kan. Er is zelfs Europese subsidie voor beschikbaar.

Ten vierde: een van onze senioren heeft zich enorm beijverd voor verhoogde haltes voor tram en bus. Als een terriër zat hij de RET op de nek. Dat heeft redelijk goed uitgepakt. Waar we nu nog om zeuren zijn de beide keerlussen op het Oostplein en bij de Burgemeester Oudlaan. Officieel zijn de keerlussen voor de tram geen halteplaatsen. Maar iedereen stapt daar in en uit en duikelen van een hoge trede soms op de stenen. Kleine moeite om daar ook een halte van te maken met een verhoogd perron.

Dan heeft de seniorenraad in april 2018 een kaart gemaakt van plekken waar logischerwijs een parkeerautomaat zou moeten staan: bij alle 55+wooncomplexen bijvoorbeeld, bij supermarkten, huisartspraktijken, begraafplaatsen, e.d. Dat zou onnodig zoeken beperken. Trouwens, de verwijzing op aparte borden waar je een parkeerautomaat kan vinden is lang niet voor iedereen helder.

Gaat er ook wel eens iets goed? Ja, de vrees voor zwervers op een bankje lijkt verminderd. Banken op prettige plekken (rapport seniorenraad uit 2014) worden over het algemeen goed benut. Fijn, dat die hartenkreet van ons om tijdens een wandeling even te kunnen uitblazen is gehonoreerd.

Met vriendelijke groeten, namens de Seniorenraad Kralingen-Crooswijk,

Jan van der Schans (voorzitter)


Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)

Dit veld is vereist.
Lees hier de privacyverklaring Hiermee geeft u toestemming om wekelijks een nieuwsbrief te ontvangen.