“Aurore”: een Hommage aan George Sand

nov 25, 15 “Aurore”:  een Hommage aan George Sand

Op vrijdag 27 november a.s. is er een concert met als thema: “vrouwelijk componisten”. Het concert begint om 20:00 uur en wordt uitgevoerd door de sopraan Jenny Haisma en de pianist Ben Martin Weijand.

Vrouwelijke componisten zijn nauwelijks bekend en je krijgt nauwelijks kans om hun muziek te horen. En dat is heel jammer. Anne Gercama van stichting Muzikc heeft Jenny Haisma gevraagd, dit jaar twee concerten te verzorgen, waarin vrouwelijke componisten naast mannelijke tijdgenoten te beluisteren zijn. Bij het eerste concert op 27 november wordt concertlocatie Pro Rege omgetoverd tot de salon van Marie d’Agoult. In deze Parijse salon werden in het midden van de 19de eeuw concerten gehouden in aanwezigheid van beroemde schrijvers, schilders en musici.

George-sand3De centrale figuur in deze salon was de schrijfster Aurore Dupin, beroemd geworden onder  haar pseudoniem “George Sand”.  Zij onderhield  innige vriendschappen met veel belangrijke mensen uit haar tijd, waaronder  Franz Liszt en zijn leerlinge, de begaafde pianiste, zangeres en componiste Pauline Viardot Garcia. George Sand vond inspiratie in muziek, die zij als hoogste kunst beschouwde. Zij omschreef deze fascinatie als “muziek geeft uitdrukking aan het verborgene en grootste waar  de ziel van droomt. Het is een openbaring van het onbegrensde”. Tijdens de huisconcerten ontmoette George Sand ook Chopin waarmee zij een onstuimige liefdesrelatie kreeg.  Chopin en Pauline kenden elkaar al langer: zij  componeerden samen prachtige liederen die ook vanavond op het programma staan.

Ben-Martin-Weijand  Jenny-Haisma3
Ben Martin Weijand                                                      Jenny Haisma

De sopraan Jenny Haisma is zeer veelzijdig. Vanaf jonge leeftijd zong zij in kwalitatief goede gezelschappen. Na haar conservatoriumstudie te hebben afgerond trad zij op in diverse operaproducties. Als oratoriumzangeres geeft zij concerten op diverse podia. Zij zong o.a Handel’s Messiah, de grote werken van Bach zoals de Passionen en werken van Monteverdi. Jenny heeft een aantal CD’s uitgebracht waaronder van vrouwelijke, Nederlandse componistes uit het begin van de 20e eeuw. Eerder trad zij, tot groot genoegen van het publiek, in Pro Rege op bij het midzomerfestival, waar zij het lastige “Nuits d’été van Berlioz prachtig vertolkte  en ook bracht zij een liedprogramma over vrouwelijke Nederlandse componisten uit de 19e eeuw. Jenny Haisma zingt de wonderschone liederen van Franz Liszt, Chopin en Pauline Viardot Garcia, met Ben Martin Weijand aan de vleugel.. De pianist Ben Martin Weijand heeft hoofdvak piano gestudeerd aan het Brabants Conservatorium te Tilburg bij Theo Bles en Liana Serbescu. Momenteel is Ben Martin vast verbonden als pianist aan het Groot Omroepkoor, het Brabantkoor  en mannenkoor La Renaissance. Hij werkt als freelance pianist o.a. voor het Nederlands Kamerkoor, Cappella Amsterdam (waarmee hij enkele jaren geleden 2 concerten heeft gegeven in Japan) en het Nationaal Jeugdkoor en Nationaal Kinderkoor. Verder is hij met zijn pianotrio actief in kamermuziek.

Kaarten: € 12,50 Voorverkoop € 10,00
Combinatieticket (met het concert van 26 februari ) € 18,00 alleen via kaarten@muzikc.nl
Studenten € 5,00

www.muzikc.nl

alma_mahlerHet volgende concert uit de serie “vrouwelijke componisten” is op vrijdag 26 februari 2016 en wordt een hommage aan Alma Mahler onder de titel: “Alma”.  Alma Mahler-Werfel had een minstens zo onstuimig leven als haar voorgangsters George Sand en Pauline Viardot. Jenny Haisma en haar pianist Jan Willem Nelleke voeren werk uit van  Alma Mahler-Werfel,  Gustav Mahler en Alexander Zemlinsky.  Ook worden liederen gezongen van de Nederlandse componiste Anna Cramer, een navolgster van Alma Mahler.  Gustav Mahler zou zich omdraaien in zijn graf als hij van dit programma zou horen. Alma Mahler had les van Zemlinsky en ze had een grote bewondering voor deze componist. Gustav Mahler had echter een grote hekel aan Zemlinsky en verboodt zijn vrouw om te componeren. Des te interessanter is het, de muziek van deze vier componisten uit het begin van de 20e eeuw eens naast elkaar te horen!

Facebook

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *