Van links naar rechts, Janna Breedveld (93 jr.), Jannie Prins (70 jr.), Alice Cornelis (80 jr.) en Nelly van ’t Sand (82 jr.), allen bewoonsters van Mazesteyn (seniorenappartementen) in De Esch, zijn boos op ‘Trevvel Samen’ (doelgroepenvervoer in Rotterdam – www.trevvel.nl – voorheen Vervoer op Maat). Waarom? De feiten volgens de dames:
Op donderdag 16 januari jl. belde Alice Cornelis met Trevvel voor vervoer van 9 mensen op zaterdag 18 januari vanaf Mazesteyn naar Crematorium Rotterdam (Rotterdam-Zuid). Het gezelschap wilde de uitvaartplechtigheid voor Jopie Vuik, overleden medebewoonster van Mazesteyn, bijwonen. Alice kreeg van Trevvel te horen dat het een zgn. prioriteitsrit zou worden, d.w.z. met voorrang. Het gezelschap zou om 13.30 uur worden opgehaald voor de plechtigheid die om 14.30 zou beginnen.
Woedend
Om 13.30 uur was er geen busje, dus werd er gebeld. Trevvel meldde, ‘doodleuk’ volgens Alice, dat het busje 20 minuten later zou komen. Het busje verscheen inderdaad na 20 minuten maar er bleek maar plaats voor 8 passagiers en er moesten ook nog 3 rollators mee waarvoor nauwelijk plaats was. Alice stapte niet in. Voor haar werd door Trevvel de RTC (Rotterdamse Taxi Centrale) gebeld. De RTC chauffeur was woedend. Hij had met spoed uit Hillegersberg moeten komen. Alice stapte in, samen met nog een andere bewoner die ook nog naar de uitvaartplechtigheid wilde. Het busje was blijven wachten. De twee voertuigen arriveerden, gelukkig, op tijd bij Crematorium Rotterdam.
Schiedam
Voor de terugtocht naar Mazesteyn was met Trevvel het tijdstip 16.15 uur afgesproken. Er reed echter een gewone taxi voor en die was ook nog te laat. De chauffeur belde voor een taxibusje. Dat busje, volgens Alice afkomstig van het Maasstad Ziekenhuis, verscheen om 17.00 uur en er moest nog iemand worden opgehaald in Schiedam(!). Pas om ca. 18.00 uur was het gezelschap terug in Mazesteyn.
Overstuur
Alice: “Je hebt te maken met oudere mensen. Die raken overstuur. Bussen voor meer dan 8 passagiers bestaan!” Op maandag gaat zij, al of niet met anderen, vaak naar het Wester Volkshuis in Spangen, om daar, vanaf 17.00 uur, gezellig te eten. Met Trevvel wordt dan afgesproken dat zij om 16.15 uur wordt opgehaald. Ook dat gaat vaak verkeerd, aldus Alice.
Reactie Trevvel
Algemeen directeur van Trevvel Arno van Haastrecht: ”Wij willen als geen ander dat het goed gaat. Zeker bij dit soort trieste aangelegenheden en gezien de leeftijden van de passagiers. Wij slapen er slecht van” Dat is gemakkelijk gezegd maar hij heeft inmiddels wel beterschap beloofd. Op woensdag 5 februari presenteerde hij het ‘3 punten verbeterplan’ in de raadzaal in het stadhuis van Rotterdam, dat naar zijn zeggen al in gang is gezet. Kennelijk was dat nodig.
Punt 1 betreft het in ‘real time’ volgen van de voertuigen, extra planners en ‘proactief optreden’, d.w.z. de klant wordt gebeld als het later wordt dan afgesproken. Punt 2: Verbetering van de opleiding van medewerkers, bijvoorbeeld met het bijbrengen van kennis en vaardigheden noodzakelijk bij specifieke doelgroepen. Punt 3: De afdeling klachtenafhandeling zal direct onder de directie worden geplaatst. Na een klacht zal nog dezelfde dag een (eerste) reactie worden gegeven. Voor de klachtenafhandeling zullen extra mensen worden aangenomen.
Lees ook: Hoelang-mag-Trevvel-nog-fouten-maken
Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)
recent commentaar