- Bewoners kunnen zich alsnog aanmelden voor deelname aan de Adviesraad
Naar aanleiding van het advies voor de ontwikkeling van Buurthuis de Branding, is in mei gestart met de uitwerking van de plannen voor de Nieuwe Branding in Crooswijk. In een hoog tempo werken bewoners, professionals en gemeente samen aan de programmering en plannen voor de verbouw van het pand aan de Isaac Hubertstraat.
Drie werkgroepen, waar bewoners, professionals en medewerkers van de gemeente in zitten, werken aan de uitwerking van de plannen. Een werkgroep pedagogisch leefklimaat heeft inmiddels uitgangspunten voor programma’s voor de wijk uitgewerkt. Volgens de werkgroep gaat het bij een goed pedagogisch leefklimaat vooral om het opdoen van positieve ervaringen, het welbevinden van kinderen en hun opvoeders en het stellen van grenzen. Op het niveau van zowel de jongere- en oudere jeugd, en op het niveau van opvoeders en andere volwassenen en instanties ziet de werkgroep kansen voor verbetering van het leefklimaat in Crooswijk. De komende tijd besteedt de werkgroep aan het maken van programma’s die het pedagogisch leefklimaat in de wijk moeten gaan verbeteren.
De werkgroep participatie ziet dat de participatie van bewoners in Crooswijk achterloopt bij andere delen van de stad. Problemen op verschillende leefgebieden, normen en waarden bij sommige groepen bewoners, maar ook onvoldoende informatie over wat de wijk voor bewoners te bieden heeft, ziet deze werkgroep als belangrijke oorzaken voor het niet-participeren. De werkgroep stelt voor om verschillende groepen bewoners mogelijkheden te bieden om te kunnen participeren in de Branding en andere delen van de wijk. Deze plannen worden de komende maanden verder uitgewerkt.
De werkgroep bouw heeft de opgave voor de aanpassingen van de huidige Branding in beeld gebracht met behulp van een lijst van achterstallig onderhoud en een lijst van wensen voor de toekomstige indeling en gebruik van het pand. De uitkomsten van deze lijsten worden de komende maand vergeleken met de plannen van andere werkgroepen, zodat activiteiten en programma’s een goede plek krijgen in de Nieuwe Branding. De planning van de verbouwing van de Branding is erop gericht om verbouwingen zo snel als mogelijk uit te voeren.
Adviesraad
Een grote groep van bewoners doet mee in de nieuwe Adviesraad van de Branding. Bewoners van Crooswijk kunnen de Branding gevraagd en ongevraagd adviseren over de programmering, de verbouw en organisatie. De Adviesraad volgt de bevindingen van alle werkgroepen op de voet en diverse leden nemen deel aan bijeenkomsten van werkgroepen.
Steeds meer bewoners nemen deel aan de bijeenkomsten van de Adviesraad. De Adviesraad staat in 2015 in het teken van ‘proefdraaien’. Onder voorzitterschap van de gebiedsorganisatie Kralingen- Crooswijk kunnen bewoners kennismaken met de werkwijze van de Adviesraad en andere leden. Vanaf 2016 krijgt de Adviesraad een meer vaste vorm. De volgende bijeenkomst van de Adviesraad is op maandag 22 juni, vanaf 19.30 uur in de Branding. Bewoners kunnen zich nog opgeven voor deelname aan de Adviesraad bij Gerhard Hup. email: gerhard.hup@hupmanagementenadvies.nl.
(ingezonden mededeling Hup Management & Advies)
Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)
[wysija_form id=”1″]
Trackbacks/Pingbacks