Codasium-leerlingen van Lyceum Kralingen in Brussel | © European Union 2023
Wie gaat er over de voedselvoorziening in deze regio en wie is het hoofd van de EHBO? Als grote rampen optreden hebben hulpverleners heel snel toegang nodig tot juiste informatie. Het Emergency Response Coordination Centre (ERCC) van de Europese Unie vroeg de Codasium-leerlingen van Lyceum Kralingen hier oplossingen voor te bedenken. De 25 leerlingen werkten 16 weken aan de opdracht en presenteerden hun ideeën in Brussel. Voor de vijfdeklassers was dit hun examenopdracht, zij behalen als allereerste in Nederland hun Codasium-diploma!
Op het Codasium leer je programmeren en computers te laten doen wat jij zegt. Je gaat in groepjes met echte uitdagingen aan de slag, van echte opdrachtgevers. Lyceum Kralingen heeft voor het Codasium een eigen vak ontwikkeld genaamd ‘Modelleren en Programmeren’. Dit schooljaar doet de eerste lichting eindexamenleerlingen (5 havo) examen in dit vak. Een primeur in Nederland, want Lyceum Kralingen is de eerste – en tot 2025 – enige school die ‘Modelleren en Programmeren’ als examenvak mag aanbieden!
In dit geval was de opdrachtgever dus de ERCC. Het ERCC houdt zich bezig met humanitaire- en natuurrampen, met name als ze over landsgrenzen heen plaatsvinden. Hun vraagstuk was hoe je hulpverleners goed en snel de juiste contactgegevens kunnen leveren van andere hulpverleners of instanties in een noodsituatie. Nu staan die gegevens vaak in verschillende documenten en e-mails. Dat moet beter en efficiënter kunnen.
De nacht voor vertrek werkten leerlingen nog aan hun presentaties en ook in de trein richting Brussel werd doorgewerkt, best wel spannend: presenteren voor een echte opdrachtgever en dan ook nog eens in het buitenland. Docent Birol Şenkal: ‘Elk groepje deed het op zijn eigen manier, het was echt heel leuk om direct feedback te krijgen van medewerkers van de ERCC. We hebben iets unieks meegemaakt.’
Voor het Brussel-project haalde iedereen een mooie voldoende. Leerling Erminaro: ‘Ik vond het leuk om mee te maken, het was best spannend of de medewerkers van de ERCC onze apps goed zouden keuren. Het was echt heel leuk om mee te doen aan dit project!’
Na de presentaties was het tijd voor wafels en een stadswandeling, maar niet voordat de leerlingen een kijkje mochten nemen in een zogeheten situation room. Docent Birol Şenkal: ‘Hier hielden medewerkers van de ERCC ontelbare schermen in de gaten en met modellen en berekeningen probeerden ze voorspellingen te doen van gebieden waar een mogelijke volgende ramp plaats zou vinden.
Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)
recent commentaar