“Ik kijk echt naar de kracht van de dienstverlener: naar de persoonlijkheid, naar de kwaliteiten en de vaardigheden, en welke van deze passen bij de hulpvraag van onze klant”

Rotterdam, 11 september 2018 – Er is veel veranderd in de thuiszorg de laatste jaren door de bezuinigingen. Waar er vroeger tijd was voor een praatje en een kopje koffie, draait het nu bij veel grote zorgorganisaties vooral om efficiëntie. Elke keer een ander gezicht dat je onder de douche stopt en aankleedt. Vanuit de behoefte aan flexibele en persoonlijke hulp is Thuishulp Rotterdam gestart. Een organisatie die op maat gesneden diensten aan thuiswonende senioren biedt. We spreken met Teamleider Dienstverleners Sonia en dienstverlener Barbara van Thuishulp Rotterdam om te vragen hoe dat werkt.

“Als we dienstverleners matchen met een klant, zorgen we dat steeds dezelfde dienstverleners bij die klant komen”, legt Sonia uit. “Zodat ze niet elke week iemand anders in huis hebben. Zo heeft Barbara bijvoorbeeld een aantal vaste klanten. Dus dat is heel prettig en fijn voor de klanten en ook voor de dienstverlener.”

Barbara werkt al eventjes voor Thuishulp Rotterdam als dienstverlener. Ze heeft zelf een opleiding gedaan om seniorencoach te worden en vindt het erg leuk om met ouderen te werken. “Ik kom bijvoorbeeld al een tijd iedere week bij een mevrouw bij mij in de buurt. Dat is heel leuk, want dan leer je iemand echt kennen. En dan planten water geven, de strijk doen en vouwen. Zij kan dat zelf niet meer. Ze loopt met een rollator en is geopereerd aan haar handen. Ze is 94”. “Ze heeft het carpaal tunnel syndroom”, vertelt Sonia erbij. “Dingen beetpakken is vrij moeilijk”, voegt Barbara hier nog aan toe.

Een andere zorgorganisatie hielp deze mevrouw waar Barbara naartoe gaat eerst alleen met wassen en aankleden. “Deze mevrouw zegt dat als ze kwamen, dan hadden ze gewoon geen tijd om even iets extra’s te doen, zoals de douche schoonmaken of voor haar een grapefruit uitpersen. Daar kunnen de dames van de zorgorganisatie niks aan doen hoor, ze mogen het niet doen, want ze moeten weer snel door naar de volgende.” Sonia heeft zelf voorheen 28 jaar lang voor een grote zorgorganisatie gewerkt. “Bij zo’n grote organisatie krijgen de dienstverleners een rijtje in de wijk, in de ochtend voor 12 uur moeten ze al bij zo’n 10 mensen langs zijn geweest.”

Barbara (links) en Sonia (rechts) werken met veel plezier bij Thuishulp Rotterdam, een organisatie die op maat gesneden diensten aan thuiswonende senioren biedt.

Sonia legt uit hoe het bij Thuishulp Rotterdam eraan toe gaat: “Als er een telefoontje komt, neem ik dezelfde dag nog contact op om een afspraak te maken voor een eerste kennismaking. Daarna kijken we met welke van onze dienstverleners er een passende klik zal zijn. Ik kijk echt naar de kracht van de dienstverlener: naar de persoonlijkheid, naar de kwaliteiten en de vaardigheden, en welke van deze passen bij de hulpvraag van onze klant. Ik zeg altijd, ieder potje heeft zijn deksel!”

De dienstverlening van Thuishulp Rotterdam kost vanaf 17,50 per uur. Wilt u meer weten of kunt u zelf een helpende hand gebruiken? Bel gerust 010-30 20 160 of bezoek de website: www.thuishulprotterdam.nl

 

 

 

 


Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)

Lees hier de privacyverklaring Hiermee geeft u toestemming om wekelijks een nieuwsbrief te ontvangen.