Volle Paleiszaal 25 oktober.
Jarenlang vergaderden en participeerden bewoners en andere belanghebbenden over de nieuwe oeververbinding tussen Rotterdam-Noord en -Zuid. Op een gegeven moment was de plek, ongeveer, vastgesteld, nl. tussen Kralingen-De Esch en Feijenoord-IJsselmonde. Steeds werd er daarbij vanuit gegaan dat het een tunnel moest worden. Immers, een brug zou het scheepvaartverkeer hinderen, de luchtkwaliteit zou er door achteruitgaan en zou Rotterdam op de lange termijn niet veel meer hebben aan een metro in een tunnel?
Voordat het MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport – oeververbindingen.nl) traject voorbij was, maakten B & W van Rotterdam op 27 september jl. bekend dat hun voorkeur uitging naar een brug. Dat tot groot verdriet en ongenoegen van degenen die hadden gemeend mee te kunnen praten en beslissen. Als reden voor die keuze werd gegeven dat er domweg geen geld was voor een duurdere tunnel. Het Rijk zou dat aan de Rotterdamse bestuurders duidelijk hebben gemaakt.
Op 11 oktober boog de raadscommissie MHEK (Mobiliteit, Haven, Economie en Klimaat zich over deze zaak. Verantwoordelijk wethouder Vincent Karremans trotseerde de verbazing over de ‘turn’ van tunnel naar brug met gemak. De coalitie Leefbaar Rotterdam, VVD, D66 en Denk steunde hem. De oppositie moest het doen met ‘wil je een brug of wil je niks?’ “Als we vasthouden aan de tunnel, staan we met lege handen aan de Maas”, aldus Karremans. In de daaropvolgende raadsvergadering op 20 oktober herhaalde Karremans wat hij eerder had gezegd, geen tunnel maar een brug. Het was, helaas, niet anders.
Op dinsdagavond 25 oktober organiseerde de ‘Kerngroep Oeververbinding’, een van de participanten bij het MIRT-traject een bijeenkomst in de Paleiszaal in het Pompgebouw in De Esch. Om de bewoners te laten weten wat het gemeentebestuur van plan was. De zaal zat vol en er was niemand die voor de brug was. Geen wonder, want brug, op- en afrit en tracé snijden woonwijk De Esch in tweeën. Om de scheepvaart mogelijk te maken dient er ook een aanzienlijk deel van Polderpark De Esch te worden afgegraven. Weg, uniek natuurgebied en een aantal historische boerderijen en boerenwoningen. Op het kabaal en de luchtverontreiniging (fijnstof) van het verkeer zitten de bewoners niet te wachten.
Tijdens de raadsvergadering op 8 en 10 november werd de gemeentebegroting 2023 behandeld en werd het voornemen van B & W een brug te bouwen een definitieve keuze. Daar stond de coalitie achter. De motie van Richard Moti van de PvdA (oppositie) om, terwijl over de praktische uitvoering van de brug werd nagedacht, te blijven kijken naar het alternatief van de tunnel, haalde het niet. Zomaar het idee van de tunnel laten vallen, terwijl er misschien op een ander moment wel geld voor zou zijn? Dat wil Moti niet. Karremans wees hem erop dat er niet gewacht kan worden, aangezien de oeververbinding, brug, noodzakelijk is voor de ontsluiting van de ca. 30.000 woningen die gebouwd moeten worden tot 2030 aan de ‘oostrand’ van Rotterdam, tussen Station Alexander en het Zuidplein. De woningnood is enorm, we weten het allemaal.
In De Esch zou men kunnen leven met een brug alleen voor OV, fietsers en voetgangers. Echter, er gaan ook auto’s overheen, vanwege de nieuwe woningen. Karremans heeft het over autoluw, maar dat lijkt neer te komen op zo’n 1.000 auto’s per uur.
Dat de twee partijen lijnrecht tegenover elkaar staan werd nog ’s duidelijk door de presentatie van alternatieve locaties voor extra woningbouw in De Esch, weer in de Paleiszaal, georganiseerd door Buurtcollectief De Esch en Kerngroep Oeververbinding. Op de artist’s impressions was geen brug te bekennen wél extra, ingepaste woningblokken. Het groene karakter van De Esch bleef behouden. Ooit werden de ‘Kernwaarden van De Esch’ vastgesteld en aangeboden aan de toenmalige wethouder Roos Vermeij, nog maar ruim een jaar geleden. Zie: desteronline.nl/kerngroep-biedt-de-kernwaarden-echt-de-esch-aan-wethouder-roos-vermeij. Alles lijkt nu anders te lopen.
Op dinsdagavond 22 november traden Tara Lewis en Ferrie Weeda van ROPOPO, Rotterdamse Politie Podcast, in de openbaarheid in debat- en evenementen locatie Arminius. Een van de gespreksonderwerpen: de nieuwe brug. Wethouder Karremans zou worden gegrild en het publiek zou de gelegenheid krijgen vragen te stellen. Demonstreren tegen de brug was verboden. Dat moet vooraf, buiten gebeuren. Rythms of Resistance, rhythms-of-resistance.org, hielp daarbij. Een flink aantal Esch-bewoners was komen opdagen. Echter, een deel daarvan vertrok, vroegtijdig, boos, omdat ze zich door Tara en Ferrie niet serieus genomen voelden. Karremans had weer niet moeilijk. Jammer van de tunnel. Die is te duur. Dan maar een brug.
Op donderdagmiddag 24 november was wethouder Karremans uitgenodigd om vragen van Esch-bewoners te beantwoorden, weer in de Paleiszaal, in het Pompgebouw in De Esch. Vóór de aanvang maakte hij duidelijk dat aan het besluit om een brug aan te leggen in plaats van een tunnel, niet getornd kon worden. Het kwam erop neer dat hij nut en noodzaak van de brug weer ‘s duidelijk maakte. Op de vraag van een van de aanwezigen of een tunnel toch niet mogelijk was als die gebouwd zou worden volgens de afzinkmethode, in plaats van geboord (veel duurder), antwoordde hij dat de fietsers niet door die tunnel zouden kunnen. En de Maastunnel dan? Die afzinkbare tunnel zou volgens de vraagsteller ongeveer net zo veel kosten als een brug. De bewoners leken het gelaten aan te horen. Een van hen stelde Karremans gerechtelijke procedures in het vooruitzicht, ‘Tot aan de Raad van State’.
Uit het BOMIRT (Bestuurlijk Overleg MIRT) op 10 november tussen Rijk, Provincie, Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en Rotterdam, rolde voor de brug 625 miljoen. Ongeveer de helft van wat de brug moet gaan kosten. Rotterdam moet de andere helft ophoesten. In de NRC van 28 november is te zien hoe 7,5 miljard wordt verdeeld over de infrastructurele projecten, vooral in het westen van Nederland.
Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)
recent commentaar