“Nieuw Kralingen geen reden om Oud Kralingen af te snijden”, aldus sprak Kralingenaar en ex- minister van Justitie Fits Korthals Altes tijdens het bezoek op 11 september jl. van wethouder Vincent Karremans aan het Termaathuis, ouderenhuisvesting in Kralingen-Oost. Karremans verdedigde de beslissing om tram 7 op termijn niet meer door Kralingen te laten rijden. De reden: ‘tram 7 wordt in Kralingen heel slecht gebruikt.’ In plaats daarvan zou een bus moeten gaan rijden. Een aangepaste bus van de RET was naar het Termaathuis gekomen. Mensen met een rollator konden het in- en uitstappen uitproberen.

MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) besliste in juli jongstleden dat tramlijn 7 ingekort zou moeten worden. Dat als uitvloeisel van het Plan Toekomstvast Tramnet Rotterdam.

Kralinger Alex van Muijen komt op voor tram 7 in Kralingen. Hij laat, onder het toeziend oog van Marianne van den Anker, zien dat het nog niet zo eenvoudig is om met de rollator de bus in- en uit te stappen.

In het Termaathuis waren velen afgekomen op de wethouder om hun zegje te doen. Rotterdamse ombudsman Marianne van den Anker had bemiddeld om de bijeenkomst mogelijk te maken. Tram 7 stopt nu nog voor de deur van het Termaathuis en mensen met een rollator kunnen gelijkvloers instappen. In de bus had men wat dat betreft weinig vertrouwen. Ook meende men dat bushaltes verder uit elkaar liggen dan tramhaltes. Onhandig en zelfs ondoenlijk voor degenen die niet goed ter been (meer) zijn.

Gastheer namens het Termaathuis Thed Exler bracht naar voren dat in het Termaahuis 70 oude tot zeer oude mensen wonen die willen blijven deelnemen aan het maatschappelijke verkeer. Een bus zou dat er niet eenvoudiger op maken. Langs het traject van tram 7 in Kralingen liggen volgens hem 12 seniorenhuisvestingen en 8 medische instellingen. Aan die ideale situatie dreigt een einde te worden gemaakt.

Karremans onthulde dat hij, toen hij nog studeerde, veelvuldig de tram nam naar de Erasmus Universiteit, inderdaad lijn 7. “Het gaat nog jaren duren, 4 à 5 jaar.”  Die uitspraak leverde hem applaus op van de zaal. Echter, zijn besluit stond vast. Tramlijn 7 zit volgens hem in Kralingen niet vol genoeg. Bovendien, het Kralingse Bos en de nieuwe wijk Nieuw Kralingen verdienen aangesloten te worden op lijn 7, inderdaad ten koste van ‘Oud Kralingen”. “Vroeger was alles beter, behalve de bussen”, aprak Karremans die vertrouwen leek te hebben in de ‘demonstratiebus’ die met hem was meegekomen.

Volgens Frits Korthals Altes ‘vertrekt het OV niet waar je bent en komt het niet aan waar je wilt zijn.’ Desalniettemin brak hij een lans voor de tram. Die bedient immers twee ‘doelgroepen’,  te weten de passagiers én de ‘neringdoenden’, zoals hij zich uitdrukte. Hij doelt dan op de winkels in de Lusthofstraat, aan de Oudedijk en de Vlietlaan, eo. Die zullen ook de gevolgen ondervinden van het gedeeltelijk opheffen van tramlijn 7. Ook hij dacht aan de ‘talloze appartementsgebouwen met ouderen’. Momenteel is er een tekort aan buschauffeurs. Hoe denkt men dat op te lossen? De route van de bus bevalt hem niet. Die start bij Metrostation Kralingse Zoom (‘te ver en bovendien geen prettige plek’) en rijdt uiteindelijk via de Jericholaan naar de Melanchthonweg via Station Noord. Op de Jericholaan zullen ze daar niet blij mee zijn en wie wil er vanuit Kralingen naar de Melanchthonweg? Vroeg hij zich af. Korthals Altes omarmde het idee van Kralingenaar Alex van Muijen om tram 21 op het tracé van tram 7 te laten rijden en wel zo dat die na de Boezembrug linksaf slaat naar de Boezemweg en vervolgens via de Goudsesingel richting centrum rijdt. Tram 21 rijdt momenteel over de Oostzeedijk en heeft voor een groot deel hetzelfde tracé als tram 24.

Karremans reactie: Tramlijn 7 wordt in dit deel van Kralingen slecht gebruikt. Daarom dus de bus, op termijn. Te weinig buschauffeurs? Een wervingsactie zou soelaas gaan bieden. De frequentie van de bus zou kunnen worden aangepast. Hoe hij aan zijn cijfers kwam betreffende de bezetting van tram 7? Er wordt toch in- en uitgecheckt? Kralingenaar Alex van Muijen weet zeker dat er heel vaak zwart wordt gereden. Karremans: “Al zou 50% van de passagiers zwart rijden, dan nog is tramlijn 7 onvoldoende bezet”.

Waarom Tramlijn 4 wel naar Hillegersberg blijft rijden? Karremans: “Daar hebben ze geen metro”. Ouderen zien op tegen het gebruik van de metro, als vervanging van de tram. De (rol)trappen en de urinelucht in de liften stoten hen af. Karremans beloofde de RET de instructie te geven dat alles ‘schoon en werkend’ moet worden gemaakt.

Alex van Muijen had nog een suggestie: waarom lijn 7 niet doortrekken naar De Esch? Dan zou wel ‘s kunnen leiden tot een grotere bezetting.

Het met de rollator in- en uitstappen van de ‘demonstratiebus’ bleek geen succes. Daar moet nog beter over worden nagedacht en zullen nog aanpassingen in de bus en aan de perrons noodzakelijk zijn, àls het zover komt dat lijn 7 niet meer rijdt in Kralingen.


Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)

Dit veld is vereist.
Lees hier de privacyverklaring Hiermee geeft u toestemming om wekelijks een nieuwsbrief te ontvangen.