“Als de hel straks losbarst, is het te laat!”

Alex van Muijen (78) komt het terras van Juffrouw van Zanten in de Lusthofstraat op gelopen, gaat zitten aan een tafeltje en legt een grote rode map op tafel, vol raadsstukken, plattegronden en e-mails. “Ik ben gaan spitten, heb heel internet afgespeurd, heb betrokken partijen benaderd en ik ben de wijk ingegaan. Ik ben niet voor één gat te vangen”, lacht Van Muijen.

Plan Toekomstvast Tramnet
Als het aan de gemeente Rotterdam, de RET en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH – samenwerkingsverband voor openbaar vervoer in de regio) ligt, verdwijnen vele trams uit het straatbeeld van Rotterdam. In hun ogen zijn de huidige vervoerslijnen achterhaald, zorgen die voor onnodige verkeershinder en is het bovendien niet kosten-efficiënt. Het tramnet moet sneller en efficiënter en heeft in haar huidige vorm geen toekomst, vinden zij. Om dat te bewerkstelligen, moeten huidige tramlijnen worden opgeheven of ingekort en komen er “snellere en betere alternatieven”. Dat heeft consequenties voor tramlijn 7. Volgens het ‘Plan Toekomstvast Tramnet’ wordt lijn 7 ingekort en zal deze niet meer rijden op de delen waar weinig reizigers in- of uitstappen of waar deze rijdt tussen ander verkeer. Dat zou betekenen dat tramlijn 7 volgens deze plannen niet meer over de ’s Gravenweg, Oudedijk, Vlietlaan en Goudse Rijweg zal rijden.

Tramlijn 7
Toen Alex van Muijen in een klein artikeltje in de krant las dat tramlijn 7 ingekort gaat worden, gingen bij hem de alarmbellen rinkelen. “Ik moest een paar jaar geleden op doktersadvies de helft van de bezigheden die ik deed, laten vallen. Maar nu dit dreigt te gebeuren, kan ik het niet over mijn hart verkrijgen te blijven zitten en maak ik er werk van.” Volgens Van Muijen druisen de plannen in tegen Wijk aan Zet. Een initiatief van de gemeente Rotterdam uit 2022 dat ervoor moet zorgen dat bewoners meer te zeggen krijgen over hun wijk. Pas nadat de raadscommissie in september vorig jaar de wethouder had opgeroepen de wijkraden te betrekken, zijn deze uiteindelijk uitgenodigd voor een informatiebijeenkomst. De bewoners wisten toen nog steeds van niets. “Nu nog weten er maar heel weinig mensen van de plannen af om tramlijn 7 in te korten. En dat niet alleen; er is geen gedegen onderzoek gedaan. Wie zijn de gebruikers van tramlijn 7, wat zijn hun alternatieven en hoe staan zij daar tegenover. En wordt er eigenlijk wel zo weinig gebruik gemaakt van de tram op dat gedeelte van de lijn? Zijn de aantallen wellicht niet representatief omdat er talloze keren niet ingecheckt wordt, omdat er geen controle meer is. Een goed onderbouwd onderzoek ontbreekt en dat is te gek voor woorden! Als reizigers er pas achter komen als tramlijn 7 al is opgeheven, dan barst – heel cru gezegd – de hel los.” Dat probeert Van Muijen voor te zijn.

Het openbaar vervoer sneller en efficiënter maken, juicht Van Muijen toe. Maar niet ten koste van de kwaliteit van het huidige tramnet. “Het Rotterdamse tramnetwerk is laagdrempelig en voorziet in een grote behoefte, met name van ouderen. Voor hen is het een veilige verbinding met het centrum en  voorzieningen.” Van Muijen heeft in zijn rode map een hele lijst met instanties in de omgeving waarvoor tramlijn 7 erg belangrijk is. Om er een paar te noemen: Termaathuis, Pniël, ‘t Hofje van Gerrit de Koker, De Nieuwe Plantage, Hoppesteyn en De Koningingetoren. “Voor veel senioren is de metro geen optie. Zij voelen zich onprettig en onveilig in de metrostations en bovendien zijn de metrostations veelal door lift- en roltrapstoringen niet erg rollator-, rolstoel- of scootmobiel vriendelijk.”

Alternatieven
“De gemeente Rotterdam wil van de stad een wandelstad maken, maar verliest daarbij uit het oog dat Rotterdam geen compacte stad is zoals andere grote steden. Rotterdam kan niet bestaan als wandelstad zonder een goed georganiseerd openbaar vervoersnetwerk. Het opheffen of inkorten van tramlijnen zonder duidelijk uitgewerkt plan en zonder goede visie, zorgt voor ophef en werkt achteruitgang op diverse gebieden in de hand. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag moet verder kijken dan alleen de economische belangen en de sociale effecten van het opheffen of inkorten van tramlijnen serieus nemen. Pas dan kan een gedegen plan worden gemaakt en kan er gekeken worden naar alternatieven.” En die zijn er genoeg, volgens Van Muijen. Hij tikt met zijn wijsvinger op de rode map. “Ik heb allerlei mogelijkheden uitgedacht en aan de betrokken partijen voorgelegd. Ik zou niet meer weten wat ik verder nog kan doen. Maar ik hoop van ganser harte dat de bewoners en ook de winkeliers alsnog in actie komen. Want tramlijn 7 is niet alleen belangrijk voor ouderen, maar ook voor winkeliers aan de Oudedijk, Vlietlaan en Goudse Rijweg. En voor studenten en scholieren en het vervoeren van supporters naar Excelsior. Het is nu afwachten.” Waarschijnlijk wordt  begin juli het besluit genomen, door de gemeente, over het ‘Plan Toekomstvast Tramnet’.

Joëlle Stapelkamp


Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)

Dit veld is vereist.
Lees hier de privacyverklaring Hiermee geeft u toestemming om wekelijks een nieuwsbrief te ontvangen.