“Als de hel straks losbarst, is het te laat!”
Alex van Muijen (78) komt het terras van Juffrouw van Zanten in de Lusthofstraat op gelopen, gaat zitten aan een tafeltje en legt een grote rode map op tafel, vol raadsstukken, plattegronden en e-mails. “Ik ben gaan spitten, heb heel internet afgespeurd, heb betrokken partijen benaderd en ik ben de wijk ingegaan. Ik ben niet voor één gat te vangen”, lacht Van Muijen.
Plan Toekomstvast Tramnet
Als het aan de gemeente Rotterdam, de RET en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH – samenwerkingsverband voor openbaar vervoer in de regio) ligt, verdwijnen vele trams uit het straatbeeld van Rotterdam. In hun ogen zijn de huidige vervoerslijnen achterhaald, zorgen die voor onnodige verkeershinder en is het bovendien niet kosten-efficiënt. Het tramnet moet sneller en efficiënter en heeft in haar huidige vorm geen toekomst, vinden zij. Om dat te bewerkstelligen, moeten huidige tramlijnen worden opgeheven of ingekort en komen er “snellere en betere alternatieven”. Dat heeft consequenties voor tramlijn 7. Volgens het ‘Plan Toekomstvast Tramnet’ wordt lijn 7 ingekort en zal deze niet meer rijden op de delen waar weinig reizigers in- of uitstappen of waar deze rijdt tussen ander verkeer. Dat zou betekenen dat tramlijn 7 volgens deze plannen niet meer over de ’s Gravenweg, Oudedijk, Vlietlaan en Goudse Rijweg zal rijden.
Tramlijn 7
Toen Alex van Muijen in een klein artikeltje in de krant las dat tramlijn 7 ingekort gaat worden, gingen bij hem de alarmbellen rinkelen. “Ik moest een paar jaar geleden op doktersadvies de helft van de bezigheden die ik deed, laten vallen. Maar nu dit dreigt te gebeuren, kan ik het niet over mijn hart verkrijgen te blijven zitten en maak ik er werk van.” Volgens Van Muijen druisen de plannen in tegen Wijk aan Zet. Een initiatief van de gemeente Rotterdam uit 2022 dat ervoor moet zorgen dat bewoners meer te zeggen krijgen over hun wijk. Pas nadat de raadscommissie in september vorig jaar de wethouder had opgeroepen de wijkraden te betrekken, zijn deze uiteindelijk uitgenodigd voor een informatiebijeenkomst. De bewoners wisten toen nog steeds van niets. “Nu nog weten er maar heel weinig mensen van de plannen af om tramlijn 7 in te korten. En dat niet alleen; er is geen gedegen onderzoek gedaan. Wie zijn de gebruikers van tramlijn 7, wat zijn hun alternatieven en hoe staan zij daar tegenover. En wordt er eigenlijk wel zo weinig gebruik gemaakt van de tram op dat gedeelte van de lijn? Zijn de aantallen wellicht niet representatief omdat er talloze keren niet ingecheckt wordt, omdat er geen controle meer is. Een goed onderbouwd onderzoek ontbreekt en dat is te gek voor woorden! Als reizigers er pas achter komen als tramlijn 7 al is opgeheven, dan barst – heel cru gezegd – de hel los.” Dat probeert Van Muijen voor te zijn.
Het openbaar vervoer sneller en efficiënter maken, juicht Van Muijen toe. Maar niet ten koste van de kwaliteit van het huidige tramnet. “Het Rotterdamse tramnetwerk is laagdrempelig en voorziet in een grote behoefte, met name van ouderen. Voor hen is het een veilige verbinding met het centrum en voorzieningen.” Van Muijen heeft in zijn rode map een hele lijst met instanties in de omgeving waarvoor tramlijn 7 erg belangrijk is. Om er een paar te noemen: Termaathuis, Pniël, ‘t Hofje van Gerrit de Koker, De Nieuwe Plantage, Hoppesteyn en De Koningingetoren. “Voor veel senioren is de metro geen optie. Zij voelen zich onprettig en onveilig in de metrostations en bovendien zijn de metrostations veelal door lift- en roltrapstoringen niet erg rollator-, rolstoel- of scootmobiel vriendelijk.”
Alternatieven
“De gemeente Rotterdam wil van de stad een wandelstad maken, maar verliest daarbij uit het oog dat Rotterdam geen compacte stad is zoals andere grote steden. Rotterdam kan niet bestaan als wandelstad zonder een goed georganiseerd openbaar vervoersnetwerk. Het opheffen of inkorten van tramlijnen zonder duidelijk uitgewerkt plan en zonder goede visie, zorgt voor ophef en werkt achteruitgang op diverse gebieden in de hand. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag moet verder kijken dan alleen de economische belangen en de sociale effecten van het opheffen of inkorten van tramlijnen serieus nemen. Pas dan kan een gedegen plan worden gemaakt en kan er gekeken worden naar alternatieven.” En die zijn er genoeg, volgens Van Muijen. Hij tikt met zijn wijsvinger op de rode map. “Ik heb allerlei mogelijkheden uitgedacht en aan de betrokken partijen voorgelegd. Ik zou niet meer weten wat ik verder nog kan doen. Maar ik hoop van ganser harte dat de bewoners en ook de winkeliers alsnog in actie komen. Want tramlijn 7 is niet alleen belangrijk voor ouderen, maar ook voor winkeliers aan de Oudedijk, Vlietlaan en Goudse Rijweg. En voor studenten en scholieren en het vervoeren van supporters naar Excelsior. Het is nu afwachten.” Waarschijnlijk wordt begin juli het besluit genomen, door de gemeente, over het ‘Plan Toekomstvast Tramnet’.
Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)
Ik heb het verhaal gelezen over tram 7. Het is meer dan schandalig. Ook ik maak veel gebruik van deze tram…ben 75 jaar…om naar de metro te lopen is te ver . Zelf heb ik ook al een petitie geschreven en heb diverse reactie op gehad ( eigenlijk te weinig) Jammer.in het niet mogelijk via de ster dat te doen.het bereik zal zeker meer zijn……ook mijn buurvrouw gaat regelmatig met de tram voor haar boodschappen te doen. Hopend hier ook een kleine bijdragen te hebben gedaan . LAAT ONZE TRAM NIET VERDWIJNEN.
Ook mijn moeder van 84 zou doodongelukkig zijn als lijn 7 verdween! Met haar rollator is de metro nauwelijks een optie. Het lijkt me idioot en niet van deze tijd als we iedereen weer in de auto jagen en de ouderen uit de buurt verder in het isolement drijven. Niet alles hoeft efficiënt te zijn in het leven
Waar dat toe leidt, kan je in de Verenigde Staten aanschouwen.
Zelf maak ik regelmatig gebruik van lijn 7.
Meestal is de tram druk bezet, maar vaak wordt er niet betaald. Algemeen is bekend dat op lijn 7 niet wordt gecontroleerd.
Voor onze wijk met veel ouderen en studenten is lijn 7 het ideale vervoermiddel, waar geen alternatief tegenop kan.
Refererend aan de besluitvorming over de nieuwe oeververbinding vanuit de Esch verbaast het me niet dat ook deze keer de mening van bewoners niet relevant is.
Jammer!
Laat lijn 7 NIET verdwijnen. Ik maak er regelmatig gebruik van, omdat het voor mij ,83 jr, de veiligste manier is om in de stad te komen en anders houdt dat ook op 🥲
Tram 7 is ruim 10 jaar geleden voor veel geld aangepast aan de eisen van deze tijd. In veel europese steden zie je, dat het tramnet sterk uitgebreid wordt. In Rotterdam breekt men de helft van het tramnet af en durft dan van versterkt openbaar vervoer te spreken.
Lijn 4, 7 en 8 worden voor een groot deel opgeheven, tram 20 helemaal.
Dit komt uit de koker van Metropoolregio Den Haag Rotterdam, een niet democratisch gekozen gremium, ondersteund door wethouder Karremans, VVD. D 66, Denk en Leefbaar Rotterdam.
Aan alle protesten en 13000 verzamelde handtekeningen wordt voorbijgegaan. Naar wijkraden wordt voor de vorm geluisterd.
Wellicht kunnen dagelijkse protesten en een referendum hier nog uitkomst bieden.
In Hillegersberg is de inkorting van tramlijn 4 niet doorgegaan wegens terechte protesten van de wijkbewoners. Hetzelfde moet in Kralingen met de geplande inkorting tot de Boezembrug van tram lijn 7 ook gebeuren! Het is toch schandelijk dat van deze tram afhankelijke bewoners dit wordt aangedaan!