‘Guerilla marketing voor Rotterdam Fairtrade’
De afgelopen week regende het bananen in Rotterdam. Duizenden mensen vonden een banaan in Rotterdam op de meest onwaarschijnlijke plekken. Waar de bananen vandaan kwamen was dagenlang niet bekend.
De bananen werden in heel Rotterdam gespot. Op de Coolsingel, bij De Kuip, op station Alexander, in het centrum, bij Diergaarde Blijdorp, op de Erasmusbrug en zelfs op de Euromast. Op iedere banaan zat een QR code die linkte naar een Facebookpagina waar mensen flink speculeerden over de actie. Ook op Twitter, in de kranten en op de radio was de discussie flink op gang. Reizigers in de ochtend- en avondspits konden duidelijk lachen om de actie en bij het vinden van een banaan werd druk met elkaar overlegd wat het zou zijn, waarna de bewuste banaan in de tas verdween.
Jacobine Geel
Afgelopen vrijdag kwam het verlossende woord op de ‘Waar komt die banaan vandaan’ Facebookpagina: ‘Om eerlijk te zijn… Rotterdam is Fairtrade gemeente geworden!’ luidde de onthulling. ‘Vandaag ontvangt Rotterdam officieel de titel Fairtrade Gemeente uit handen van theologe, televisiepresentatrice en columniste Jacobine Geel. Wij hopen dat de Rotterdamse Fairtrade bananen jullie hebben gesmaakt!’
De bananenactie bleek dus een knap staaltje guerrilla marketing voor Rotterdam Fairtrade. De succesvolle campagne is bedacht en ontwikkeld door het marketingbureau W&I Consultants. De bananen werden geleverd door supermarkt Plus De Esch, die er om bekend staat alleen nog maar Fairtrade bananen te verkopen. Plus leverde altijd al een belangrijke bijdrage aan de Fairtrade Gemeente campagne en laat met deze actie zien dat ze Fairtrade graag promoten. Plus-ondernemer Rien Waardenburg: ‘veel bananen, hè? Twee bestelbussen vol, bij elkaar zo’n 400 kilo. We verkopen trouwens meer Fairtrade-producten’.
Fairtrade Gemeente
Al twee jaar lang werkt de werkgroep Rotterdam hard om te voldoen aan de criteria om Fairtrade Gemeente te worden. Met succes, want zij hebben 46 winkels, 41 maatschappelijke organisaties en 28 bedrijven weten te enthousiasmeren om mee te doen aan de campagne. Tal van mensen en organisaties in Rotterdam werken samen om te stimuleren dat er meer fairtrade producten worden gebruikt. Wethouder van Huffelen zegt hierover het volgende: ‘Ik ben trots op de titel van Fairtrade Gemeente. Deze titel is een bekroning op de samenwerking met partners in de stad. Als duurzame wereldhavenstad hebben wij een rijk bedrijfsleven en is er een grote potentie om te groeien op Fairtradegebied. Wij blijven dan ook zeker niet stil zitten.’ De samenwerkingspartners zijn partijen als Hogeschool Rotterdam, SBAW, Koninklijke Horeca Nederland, Santas, de Rotterdamse Hotel Combinatie en Autobar.
recent commentaar