Buurtcollectief De Esch liet de maquette maken van de toekomst van De Esch, die maandag- 11, dinsdag- 12 en woensdagmiddag 13 augustus te zien was in het Pompgebouw in De Esch. Omdat er aan de oostzijde van Rotterdam, aan weerszijden van de Maas 30.000 woningen gebouwd moeten worden, plus 5.000 in het Rivium in het aangrenzende Capelle a/d IJssel, is een nieuwe oeververbinding tussen de Kralinger Esch en Feijenoord noodzakelijk. De Rotterdamse gemeenteraad koos voor een brug met (uiteindelijk) een tram en niet, tot verdriet van velen, voor een tunnel, met metro. Het tijdsbestek waarin dit alles gerealiseerd moet worden is 10 à 15 jaar.

Het zgn. MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) -project Stadsbrug en OV is een gezamenlijk project van het ministerie Infrastructuur en Waterstaat, het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijk Ordening, de MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) en gemeente Rotterdam. Zie: rotterdam.nl/oostflank

Na en voor de keuze van de Rotterdamse gemeenteraad in december 2023 maakten bewoners e.a. zoals van het Buurtcollectief De Esch, buurtcollectiefdeesch.nl, en later ‘Cralingheroort’, ernstig bezwaar tegen de voorgenomen aanleg van de zgn. derde stadsbrug, omdat die de leefbaarheid in De Esch zou aantasten. Geluidsoverlast, luchtvervuiling zouden met name wegens het autoverkeer het gevolg zijn. Ook zou de woonwijk a.h.w. in tweeën worden gesplitst. Om het drukke scheepvaartverkeer de brug veilig te laten passeren dreigt bovendien het aangrenzende NNN-natuurgebied De Esch te worden opgeofferd. Zie: rotterdam.knnv.nl/kennisbank/polder-de-esch-heeft-natuur-netwerk-nederland-status

Gaandeweg kwam aan het licht dat een afgezonken tunnel evenveel zou kosten als een brug, zij het dat voor die prijs er geen auto’s door kunnen. Het ‘financiële perspectief’: 800 miljoen voor de brug, 400 miljoen voor de tram en 300 miljoen voor het NS (Stadion) station. Het Rijk zegde toe 675 miljoen bij te dragen.

De tegenstanders van de brug beargumenteren dat een tunnel zou voorzien in toereikend OV. De auto kan over de vernieuwde Van Brienenoordbrug en in de tunnel zou tevens plaats zijn voor fietsers en voetgangers. Zó worden woonwijk De Esch en natuurgebied De Esch gespaard. Geheel in de geest van deze tijd: meer groen in de stad en terugdringen van autoverkeer.

De maquette laat zien hoe ingrijpend de aanlanding van de brug is voor De Esch. Waar nu de Kralingse Zoom/Nesserdijk ca. 15 meter breed is moet die breedte naar 35 à 40 meter. Kan de bebouwing aan weerszijden blijven staan en zo ja, hoe aangenaam is het dan om zo pal op een tamelijk drukke verkeersweg  te wonen?

De tegenstelling: een brug met auto en OV (tram) en veel overlast of een tunnel met OV (Metro) en geen overlast en geen schade aan natuurgebied. Wat de tegenstanders van de brug willen is dat de gemeenteraad een en ander heroverweegt. ‘Rotterdam ontbeert een visie op mobiliteit’ klonk het.

Wegens de grote belangstelling kan de maquette van De Esch nog t/m woensdag 27 augustus elke dinsdag en woensdag in augustus worden bezichtigd, van 15.00 tot 17.00 uur en ook nog tijdens de ‘avondsessie’ dinsdag 26 augustus van 18.00 tot 20.00 uur. Plaats: Huis van de Wijk Pompgebouw De Esch, Rijnwaterstraat 23-B.

Zie ook: desteronline.nl/derde-stadsbrug-nautische-puzzel


Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)

Dit veld is vereist.
Lees hier de privacyverklaring Hiermee geeft u toestemming om wekelijks een nieuwsbrief te ontvangen.