1.1. Afgelopen zaterdag, NRC: De VVD-senator en Bestuurskundige Caspar van den Berg zag de BBB van Caroline VdP al van verre aankomen. Hij waarschuwde eind 2017 al voor „electorale ontwrichting”, door „ruraal onbehagen”. Nu waarschuwt hij dat middenpartijen niet dezelfde fouten moeten maken als na de Fortuyn-revolte.

1.2. Zelfde dag, Trouw: In het jaar 2000 waarschuwde de socioloog Bart Tromp zijn partij, de PvdA, indringend voor de tendens de macht voorrang te geven boven de beginselen. Daar kwam alleen maar narigheid van, schreef hij twee jaar voor de Fortuyn-revolte, waarmee de Lientje (=  Caroline VdP van de BBB)-revolte nu sterke overeenkomsten vertoont.

2.1. Vrijdag 22 augustus 2008 werd bekend dat de Franse overheid een verbod heeft afgekondigd op televisieprogramma’s voor kinderen jonger dan 3 jaar. Dit nieuws heeft ook in Nederland geleid tot hernieuwde discussie over dit onderwerp.

2.2. Vrijdag 24 oktober van dat zelfde jaar vond in het Descartes Centrum, UMC Utrecht, 11e etage van het Matthias van Geunsgebouw in De Uithof, Bolognalaan 48, Utrecht, een expert meeting plaats  naar aanleiding van de recente heruitgave van het boekje ‘Over de invloed van radio en televisie op kleuters en kleine kinderen’ van Frits Wilmar uit 1964. De heruitgave is door dr. Peter van Domburg, neuroloog en klinisch neurofysioloog en mijzelf, voorzien van annotaties, toelichtingen en een nabeschouwing. Na ruim vier decennia kreeg Wilmars analyse van destijds vanuit de hedendaagse wetenschap volop steun. Met name door recente ontwikkelingen in de cognitieve neurowetenschappen heeft het boekje zodanige actualiteit en betekenis gekregen, dat het in brede kring aandacht verdient. Circa 40 personen uit Politiek en Media, Wetenschap, Onderwijs, Opvoeding en Jeugdzorg namen deel aan deze bijeenkomst. De deelnemers hadden direct na aanmelding een exemplaar van het boek toegezonden gekregen.  Het doel van de expert meeting was primair een inhoudelijke gedachtenwisseling over de inhoud van het boek. Vervolgens kwam de vraag aan de orde hoe de conclusies hieruit een vaste plaats kunnen krijgen op de agenda van het publieke debat over ‘Kind en Televisie’. Het gaat om een actueel en belangrijk thema op het grensvlak van wetenschap, cultuur en politiek.

3.1 Afgelopen zaterdag, NRC: Wéér stijgt het mediagebruik onder jonge kinderen. Drie belangrijke adviezen. … De tijd die jonge kinderen aan media besteden, neemt in de loop der jaren geleidelijk toe, blijkt uit het Iene Miene -Media-onderzoek, dat sinds 2012 jaarlijks wordt uitgevoerd door het Netwerk Mediawijsheid in samenwerking met het Trimbos-instituut en hogeschool Windesheim. Deze vrijdag bleek uit de editie van 2023 dat kinderen tussen de nul en zes jaar gemiddeld zo’n honderd minuten per dag aan digitale media besteden, zeven minuten meer dan vorig jaar. Jonge kinderen kijken het meest naar programma’s op televisie, vaak via streamingdiensten als Netflix en Disney+, gevolgd door de smartphone, waarop ze vooral YouTube-filmpjes kijken en spelletjes spelen. Hoe ouder de kinderen, hoe vaker ze daarbij stilzitten. En waar kinderen voor de televisie nog weleens spontaan beginnen te lopen of springen, blijken ze bij tablets en telefoons nauwelijks te bewegen. Dat stilzitten niet goed is voor kinderen, is bekend. Bovendien weten oogartsen al een aantal jaren dat van dichtbij naar een scherm kijken bijziendheid in de hand werkt. En toch is het voor ouders zo verleidelijk: éventjes in alle rust kunnen koken, of toch maar toegeven aan die smartphone tijdens het ontbijt, want dan eten ze in ieder geval hun boterham op voordat ze naar school moeten. Wat te doen? Drie belangrijke adviezen voor een gezond schermgebruik van baby’s, peuters en kleuters: … (en dan komen weer de bekende vrijblijvende dooddoeners. Lees verder zelf maar)

www.nrc.nl/nieuws/2023/03/25/weer-stijgt-het-mediagebruik-onder-jonge-kinderen-drie-belangrijke-adviezen-a4160426

3.2 Lees ook https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=%27Wilmar+kind+en+televisie%27%2C

Hugo Verbrugh


Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)

Lees hier de privacyverklaring Hiermee geeft u toestemming om wekelijks een nieuwsbrief te ontvangen.