Als je een website maakt, dan heb je altijd een specifiek doel voor ogen en misschien ben je je daar vooraf nog niet eens bewust van. Als je bijvoorbeeld als hobbyist een forum begint over films, dan wil je daar ongetwijfeld discussiëren met andere grote filmliefhebbers. En wanneer je bijvoorbeeld als zelfstandige vakman werkt, dan fungeert je website waarschijnlijk als visitekaartje. Een plek waar je laat zien wat je zoal kunt en waar mogelijke klanten meer over je vakkennis te weten komen. En daarnaast kan het ook zijn dat je met een website juist een specifieke groep mensen wilt bereiken: mensen uit je regio.

Websites die zijn bedoeld voor regio’s hebben zo hun voordelen en nadelen. Een nadeel is dat slechts een beperkte groep interesse heeft, maar tegelijkertijd zorgt het er wel voor dat die beperkte groep veel affiniteit heeft en daardoor sneller terugkomt. Maar hoe kun je dan een aantrekkelijke website voor mensen uit je regio maken?

Blog over lokale zaken

Als je duurzame bezoekers wilt trekken uit je regio, dan kun je na het regelen van de hosting voor WordPress het best beginnen met een goede blogpagina maken en daar gaan schrijven over lokale zaken. Wat dat betreft maakt het niet uit wat voor type website je hebt: als het maar met de omgeving te maken heeft. Bij een hobbywebsite over films kun je bijvoorbeeld schrijven over leuke films die in de nabije bioscopen te zien zijn. Wanneer je een klusbedrijf hebt, dan doe je er goed aan om te schrijven over de projectontwikkelingen binnen buurten en ga zo maar verder.

En blijf dit ook constant doen, want je zal merken dat het wel even duurt voordat mensen je website daadwerkelijk gevonden hebben en vaker terugkomen. En als je om de zoveel tijd niets nieuws post, dan komen ze na een tijdje helemaal niet meer terug. Consistentie is wat dat betreft dus zeer belangrijk.

Gebruik social media slim

Wanneer je online leest over sociale media en marketing, dan lees je veel over de doelgroepen die bij elk type sociale media horen. Facebook is bijvoorbeeld populair bij mensen boven de dertig jaar, terwijl Instagram en Tik Tok een veel jonger publiek aanspreken. Maar als je reclame gaat maken voor mensen in je regio, dan past Facebook advertising waarschijnlijk het beste bij jou, aangezien je daar de mogelijkheid hebt om in een bepaalde regio te promoten.

Werk samen met mensen uit je omgeving

Als je een website voor een regio maakt, dan heb je veel aan mond-op-mondreclame. In buurtcentra wordt er veel over lokale zaken gesproken en je website komt dan waarschijnlijk ook snel voorbij wanneer deze interessant is. Daarom is het ook goed om meer mensen in de omgeving bij je website te betrekken. Dan krijg je namelijk veel sneller een groot netwerk.

(Ingezonden mededeling)


Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)

Dit veld is vereist.
Lees hier de privacyverklaring Hiermee geeft u toestemming om wekelijks een nieuwsbrief te ontvangen.