John de Vos was nog maar net zijn eigen sportmarketingbedrijf Rotterdam Sport Partner (RSP) begonnen of hij leerde Frans Lavooij kennen, destijds voorzitter van het CHIO Rotterdam. De twee hadden meteen een “megaklik”, zo vertelt De Vos. En zo kwam het dat RSP vanaf eind 2003 de vaste marketeer werd van het internationale hippische topsportevenement CHIO.

door Joëlle Stapelkamp

Het CHIO verkeerde in die tijd in zwaar economisch weer en het zag ernaar uit dat het evenement zou ophouden te bestaan. “Het CHIO was vastgeroest in traditie. Er was geen draagvlak meer en de gemeente Rotterdam wilde de stekker eruit trekken.” Volgens John de Vos was dat het kantelpunt. De inkomsten moesten omhoog, in plaats van dat er voortdurend bezuinigd werd. Het terrein werd vernieuwd. Er werd een nieuwe hoofdsponsor aangetrokken en een tweede laag sponsors, de zogenaamde Legacy partners. Ook werden er muzikale optredens aan het programma toegevoegd. “Vanaf 2005 zijn we in een soort achtbaan terechtgekomen”, vertelt De Vos. “Eigenlijk zitten we daar nog steeds in, al zijn we nu een stuk stabieler dan in de eerste jaren van de koerswijziging.”

Sneeuwschuiver
Bang dat het CHIO als één van de grootste Europese hippische evenementen van Europa het op den duur moeilijk gaat krijgen door concurrentie uit bijvoorbeeld Azië, is De Vos niet. “We zitten positief in de wedstrijd. Het CHIO bestaat al vijfenzestig jaar en is daarmee het oudste sportevenement van Rotterdam. Bovendien heeft het evenement in al die jaren een enorm netwerk opgebouwd. En we hebben de kennis en ervaring in huis.” Toch geeft De Vos te kennen dat het CHIO het uiteindelijk zou kunnen verliezen op geld. Maar ook wat dat betreft ziet de marketeer het evenwel zonnig in. “Dan moet je creatief zijn. Allianties zoeken en samenwerkingen aangaan. Vooruit kijken en denken. We richten ons nu op het bid van de EK 2016 voor junioren en young riders en het EK 2017 springen voor senioren, mogelijk gevolgd door de Wereldruiterspelen 2022 met zo’n 700.000 toeschouwers. De meeste mensen om De Vos heen vinden het laatstgenoemde evenement wat te hoog gegrepen, maar De Vos heeft er vertrouwen in dat het kan. “Ik ben iemand van rechtdoor gaan. Een ijsbreker of sneeuwschuiver en geen schijnbewegingen. De afgelopen tien jaar is alles bij het CHIO veranderd en er zijn dingen gebeurd die iedereen voor onmogelijk hield.”

John de Vos links en Jan de Mooij poseren op de ‘Grandstand’

John de Vos links en Jan de Mooij poseren op de ‘Grandstand’

Equus-pakket
Het blijft voorlopig bij een droom, want nu zijn alle pijlen nog even gericht op het aankomende CHIO 2013. Het CHIO behoort naast de KLM Open en het ABN-AMRO tennis tournement tot de drie grootste hospitality evenementen in Nederland. En dat belooft net als voorgaande jaren weer een spektakel te worden met de beste topruiters uit de wereld en aansprekende programmaonderdelen. Nieuw dit jaar is de mogelijkheid om een Equuspakket te kopen. Stichting Equus, opgericht in 1957, wil weer meer een nationaal hippische club van sportliefhebbers worden. “Voorheen waren het met name mensen uit het bedrijfsleven die het evenement bezochten of die losse kaartjes kochten. Met dit exclusieve pakket voor particulieren wordt een sprong gemaakt naar de hippische liefhebbers in Nederland en zeker ook naar de buurt. Nieuwe Equus-donateurs kunnen onder andere voor 500 euro vijf dagen lang genieten van het CHIO op twee gereserveerde stoelen op de Grandstand, krijgen alle dagen toegang tot het Equus-paviljoen aan de piste met gratis koffie en thee en vele andere privileges”, aldus bestuurslid CHIO/Equus Jan de Mooij.

De Mooij en De Vos en vele anderen hebben het CHIO-schip vooruit geduwd en het vaart inmiddels weer als nooit tevoren. In het begin was het volgens De Vos sprokkelen om de goede ruiters naar het evenement te krijgen, sprokkelen met geld en sprokkelen met sponsors. “We zijn nu zo’n sterk merk, met zo’n breed netwerk en zo’n groot sponsorveld. Ik had nooit verwacht dat het deze vormen zou aannemen.”