Vrijdag 27 januari werd in Galerie Kralingen de Auschwitz tentoonstelling van Hans Citroen geopend, op Holocaust Memorial Day. Op 27 januari 1945 werd het concentratie- en vernietigingskamp Auschwitz-Birkenau bevrijd, door de Russen.
Kunstenaar, beeldhouwer, fotograaf, schilder en schrijver, Hans Citroen reisde in de 90-er jaren en voorin het nieuwe millennium regelmatig voor familiebezoek naar Oświęcim, de Poolse naam voor Auschwitz. Zijn partner Barbara Starzyńska werd daar geboren en groeide daar op. Zijn grootvader aan zijn vaders kant was als jood naar Auschwitz-Birkenau gedeporteerd. Hij overleefde de beruchte dodenmars van de gevangenen, Duitsland in, toen het Russische leger steeds dichterbij kwam. Geen wonder dat Hans Citroen nieuwsgierig om zich heen keek in Auschwitz. Met Barbara Starzyńska ging hij in de 90-er jaren op pad en maakte foto’s van de overblijfselen van het concentratie- en vernietigingskamp en vele andere kampen in de omgeving die gedurend de oorlogsjaren waren gebouwd. In fabrieken van onder meer IG Farben en Krupp werkten toentertijd dagelijks zo’n 120.000 slavenarbeiders. Ook het dichtgegroeide treinspoor en de plek van het verdwenen perron waar de joodse mensen aankwamen, de ‘Judenrampe’ werden fotografisch vastgelegd. Daar kwamen de toeristen niet. Die lieten zich fotograferen in de toegangspoort van Auschwitz 1, onder de spreuk ‘Arbeit macht frei’. Samen met Barbara Starzyńska, die assisteerde bij de research, maakte Hans Citroen het boek Auschwitz- Oświęcim, voor ’t eerst uitgegeven in 2011 door Post Edtions. Barbara Starzyńska overleed in 2010.
Behalve Het fotografische werk van Hans Citroen werden foto’s tentoongesteld uit het Ausschwitz Album van Lilly Jacob en uit de collectie van de burgemeester van Oświęcim. Temidden van het massale vermoorden van joden ging het gewone leven door. Onthutsend.
The Waterman Files
Zondag 12 februari was de laatste dag van de Auschwitz tentoonstelling in Galerie Kralingen. Tijdens de zgn. finissage werd de documentaire The Waterman Files vertoond. De persoon waarom het in deze film draait, dr. ir. Ronald Waterman, was daarbij aanwezig. Hij bedacht het concept ‘Bouwen met de natuur’. The Waterman Files is gemaakt door Caroline Dijk, het camerawerk is van Paul Hošek. De reden dat deze film op 12 februari werd vertoond in Galerie Kralingen is dat Ronald Waterman als 10-jarig joods jongetje was weggevoerd naar het concentratiekamp in Theresienstadt. Dat ligt sinds het einde van de Tweede Wereloorlog in Tsjechië en heet Terezin. Theresienstadt was vooral een doorgangskamp voor Joden die meestal spoedig naar Auschwitz-Birkenau of andere vernietigingskampen werden gestuurd. (Wikipedia). Hans Citroen overhandigde zijn boek Auschwitz- Oświęcim aan Ronald Waterman. The Waterman Files is nog te zien op NPO start. Dit is een trailer: https://www.youtube.com/watch?v=kqpa0yCc9xw . Op de groepsfoto van links naar rechts: Adrie Pijnappels (bezoeker en techneut), Ronald Waterman, Georges Knap (galeriehouder) en Hisco Baas (bezoeker en techneut).
De aanleg van een zandmotor kan worden aangemerkt als een vorm van bouwen met de natuur. Dit principe wordt sinds de jaren 1980 in Nederland gepropageerd door waterbouwkundige Ronald Waterman, wiens ideeën sterk zijn geïnspireerd door de Tsjechische ingenieur J.N. Svašek. Marcel Stive, hoogleraar kustwaterbouwkunde in Delft, wordt gezien als de bedenker van de zandmotor. (Wikipedia)
yadvashem.org/yv/en/exhibitions/album_auschwitz
openrotterdam.nl/indrukwekkende-auschwitz-expositie-op-het-noordereiland-van-hans-citroen
https://www.desteronline.nl/tv-premiere-the-waterman-files/
dezandmotor.nl/over-de-zandmotor
Etty Hillesum
In het Rotterdamsch Leeskabinet (eur.nl/library/rotterdamsch-leeskabinet) gaf Judith Koelemeijer woensdag 15 februari voor een volle zaal een lezing over de door haar geschreven biografie van Etty Hillesum. Etty Hillesum werd in 1943 vermoord in Auschwitz, omdat ze Joods was. Ze wilde het lot van haar volk delen. Ze had kunnen onderduiken maar deed dat niet.
Pas in 1981 werd een bloemlezing uit Hillesums dagboeken uitgegeven onder de titel ‘Het verstoorde leven’. Het boek werd onmiddellijk veel gelezen en is in achttien talen vertaald. In 1986 verscheen een volledige uitgave van haar dagboeken en brieven onder de titel ‘Etty’ (Wikipedia).
npostart.nl/etty-hillesum/04-05-2021
nieuwsuur/video/2445234-biografie-van-de-in-auschwitz-vermoorde-etty-hillesum
Georges Knap en Micheline Nijsten sluiten voor de tweede keer Galerie Kralingen
Per 1 april a.s. is Galerie Kralingen aan ‘s-Lands Werf gesloten, wederom. In 2018 gebeurde dat voor de eerste keer, met de locatie aan de Gashouderstraat. Zie: desteronline.nl/galerie-kralingen-sluit-haar-deuren. Zaterdag 4 maart zal de laatste expositie genaamd ‘De weg na Kralingen’ worden geopend om 16.00 uur – met schilderijen van Eva Maria Eras-Vonolfen. Zaterdag 25 maart zal de finissage van die expositie plaatsvinden en daarna sluiten Georges Knap en Micheline Nijsten Galerie Kralingen. Voorgoed.
‘Galerie Kralingen’, www.galeriekralingen.nl ; ‘s-Lands Werf 121, 3063 GD Rotterdam, tel: 010-4135454.
Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)
recent commentaar