Foto: Vijver campus Woudestein CAP (c) Chris Gorzeman

Ruim duizend deelnemers ronden deze week het Pre Academic Programme (PAP) van Erasmus Universiteit Rotterdam af, en daarmee behalen de aankomend studenten meteen al hun eerste universitaire certificaat. Tijdens het PAP maken studenten kennis met de universiteit en gaan ze aan de slag met hun eigen identiteit. Het programma, dat dit jaar vanwege de corona-maatregelen voor het eerst volledig digitaal werd aangeboden, trok een recordaantal deelnemers en wordt bijzonder goed gewaardeerd: met gemiddeld een 8,3.

“Toen de coronacrisis begon, zijn we meteen gaan zoeken naar alternatieven voor het reguliere Pre Academic Programme”, vertelt Rowan Huijgen, verantwoordelijk voor het programma. “We hebben eigenlijk heel snel de knoop doorgehakt en besloten om volledig digitaal te gaan. Het reguliere programma op de campus had namelijk een beperkte capaciteit en zat de afgelopen jaren vaak helemaal vol. Een volledig digitaal programma maakt het mogelijk om eerstejaarsstudenten van alle EUR-opleidingen te laten meedoen. Bijzonder is dat het programma nu ook is vertaald naar het Engels en daardoor toegankelijk is voor internationale studenten.”

Bijzonder goed gewaardeerd

Uit het recordaantal aanmeldingen blijkt dat er onder aankomend studenten juist nu veel behoefte is aan zo’n voorbereidingsprogramma. Eén van de internationale deelnemers zegt over het PAP: “Everything is beyond my expectations. The team captain gave us useful advices and everybody is so friendly and supportive. I couldn’t have asked more.” Een Nederlandse student geeft aan: “Je wordt geconfronteerd met jezelf, waardoor je je beter bewust werd van je sterktes en zwaktes.” De deelnemers aan het PAP beoordelen het programma dan ook met een 8,3 gemiddeld.

Deelnemers hebben meer studiesucces

Uit onderzoek van Sanne van Herpen uit 2019 blijkt bovendien dat PAP-deelnemers uit voorgaande jaren een hoger cijfer halen voor hun eerste tentamen. Dat cijfer is een goede voorspeller voor toekomstig studiesucces. Deelnemers krijgen vaker een positief Bindend Studieadvies dan niet-deelnemers. Het programma is in het bijzonder van grote meerwaarde voor studenten die geen academische rolmodellen hebben, bijvoorbeeld doordat zij de eerste in hun familie zijn die gaat studeren, of studenten die de overstap naar de universiteit enorm spannend vinden.

Juist nu een goede start maken

Rector magnificus Rutger Engels is dan ook zeer blij dat eerstejaarsstudenten zich zo massaal hebben deelgenomen aan het programma“Het is prachtig om te zien dat deze generatie studenten ontzettend gemotiveerd is om het beste uit hun studie te halen en de kansen die het Pre Academic Programme biedt met beide handen aanpakt. Het is misschien niet makkelijk of leuk om in deze crisis te beginnen aan je academische loopbaan, maar juist nu is het belangrijk om dit op een goede manier te doen. Met name voor jongeren voor wie het niet vanzelfsprekend is om te gaan studeren. Zij zullen later zeker profiteren van de vliegende start die ze nu maken.”

Naar een ‘blended’ programma?

Door het succes van dit jaar denkt de organisatie nu al na over het programma van volgend jaar. “De digitale vorm van het programma is zeker een voordeel voor veel aankomend studenten,” zegt Rowan Huijgen, “met name voor internationale studenten en dat voordeel willen we ze graag blijven bieden. Het zou mooi zijn als we volgend jaar een ‘blended’ programma kunnen organiseren, waarbij we het beste van twee werelden combineren. Studenten volgen dan delen van het programma op de campus en wisselen dat af met online activiteiten, die ze in hun eigen tijd kunnen doen. Het belangrijkste is en blijft dat we studenten een vliegende start van hun studie bieden. Uiteindelijk kiezen we de vorm die daar het beste bij past.”


Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)

Lees hier de privacyverklaring Hiermee geeft u toestemming om wekelijks een nieuwsbrief te ontvangen.