Archieffoto 2020: Super-Actief
Welzijnsorganisatie Super-Actief heeft iets nieuws: hulpknoppen voor senioren en andere kwetsbare bewoners in De Esch en Struisenburg. Ze kunnen zo op een hele simpele manier laten weten dat ze ergens hulp bij nodig hebben.
‘Wij hebben dit niet zelf bedacht hoor’, zegt Sandy dos Reis van Super-Actief er meteen bij. De hulpknop – bekend onder de naam Behoeftelijn – is een initiatief van stichting De Data Ambassade en stichting J&S Schiedam.
Sandy: ‘Het leek me meteen voor onze organisatie ook een mooi idee.’ Dus Super-Actief voerde het concept onlangs ook in.
Senioren en andere kwetsbare bewoners in De Esch en Struisenburg kunnen nu bij de welzijnsorganisatie gratis een hulpknop krijgen voor thuis.
Hoe werkt het? Sandy legt het enthousiast uit. ‘Het is eigenlijk heel simpel. Als er iemand op zijn of haar knop drukt, krijg ik een melding op mijn telefoon. Ik zie dan meteen welke bewoner er heeft gedrukt. En dan bel ik even om te vragen wat we kunnen doen.’
De hulpknop is bedoeld voor kleine en grote hulpvragen. Zoals: hulp bij het boodschappen of uitleg over een moeilijke brief. ‘Laatst drukte er een meneer op zijn knop, omdat hij hulp nodig had bij het opnemen van de meterstanden’, vertelt Sandy.
Ze benadrukt: ‘Natuurlijk mogen bewoners ons hiervoor ook altijd zelf bellen. Maar, de telefoon oppakken voor zo’n hulpvraag is toch altijd een drempel, merken wij. Mensen doen dat minder snel. Nu hoeven ze alleen maar op een knop te drukken en dan bellen wíj met de vraag wat er nodig is. Dat maakt net het verschil voor sommige mensen.’
Sandy hoopt dat veel bewoners de hulpknop aanvragen. ‘Je gunt dit eigenlijk iedereen.’
Woont u in De Esch of Struisenburg en wilt u graag zo’n hulpknop? Neem dan contact op met Super-Actief via (010) 304 63 22 of info@super-actief.nl.
Meer weten over het concept? Kijk dan op de website van J&S. Of stuur een mailtje naar rkok@data-ambassade.nl.
Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)
recent commentaar