Steeds meer kinderen bezoeken de vakantiescholen in Rotterdam. De scholen passen hun aanbod aan op de behoefte aan extra onderwijs aan en breiden het aantal vakantieklassen uit. Ook zijn er steeds meer scholen die voor het eerst vakantieschool aanbieden. Uit ervaring van de scholen blijkt dat ouders enthousiast zijn over de vakantiescholen. Een bijzondere uitbreiding in het aanbod is dat aan het programma “Werken als een paard” op de Rotterdamsche Manege nu ook een groepje van zes kinderen met autisme deelneemt.
Bij de start van de vakantiescholen in 2011 namen er 12 scholen deel aan het programma. Jaarlijks is het aantal deelnemende scholen gegroeid. In 2015 bieden 42 scholen in de zomervakantie activiteiten aan voor leerlingen die willen bijspijkeren. Het gaat om 25 basisscholen, 16 scholen in het voortgezet onderwijs en 1 MBO (Albeda ROC).
De vakantiescholen maken deel uit van het actieprogramma Leren Loont van de gemeente Rotterdam. In vakantieklassen herhalen kinderen lesstof, komen verder met rekenen en taal of worden klaargestoomd voor het nieuwe schooljaar. Ze gaan in groepjes aan de slag en krijgen vaak individuele begeleiding. Het leren en oefenen wordt afgewisseld met excursies, werkbezoeken en (sport)activiteiten. Door de combinatie van leren en ontspanning maken kinderen flinke stappen vooruit. Ook persoonlijke inzet, zelfstandig werken en het zelfvertrouwen worden versterkt.
De vakantiescholen vinden verspreid over de vakantieperiode plaats maar meestal gaat het om korte periodes van bijvoorbeeld een week aan het begin of aan het einde van de reguliere schoolvakanties.
Bijzondere uitbreiding voor kinderen met autisme
Een bijzondere uitbreiding dit jaar is een speciaal klasje voor autistische kinderen dat meedoet aan de werkweek “Werken als een paard”. “Werken als een paard” is een educatief programma voor kinderen die deelnemen aan de vakantieschool. De werkweek wordt georganiseerd door de Hippische Alliantie Rotterdam van 10 tot en met 14 augustus op de Rotterdamsche Manege organiseert. Gedurende de dag maken de kinderen tijdens verschillende programmaonderdelen kennis met paarden en paardensport. Tegelijk worden de kinderen door de deelnemende scholen klaargestoomd voor het nieuwe schooljaar. De groep van 6 kinderen met autisme krijgt een aangepast programma. Zo is het programma korter met meer ‘rust’ momenten, ze komen met eigen vervoer, de groep is kleiner en er is meer begeleiding.
Enthousiaste ouders
Uit de ervaringen van de deelnemende scholen blijkt dat veel ouders enthousiast zijn de over activiteiten om hun kinderen zelf te ondersteunen bij het onderwijs. Ouders hebben behoefte aan praktische handvatten. Scholen die hier voor open staan geven de ouders een actieve rol.
De samenwerking met de vele partnerorganisaties om deze vakantiescholen tot een succes te maken loopt bijzonder goed.
Voorbeelden
Het Einstein Lyceum biedt de vakantieschool aan voor leerlingen tussen 10-13 jaar die graag iets bij willen leren. Einstein doet dit al 10 jaar samen met basisscholen De Oranjeschool, Blijvliet en VO-school De Hef. Hier blijkt dat de vakantieschool door deze samenwerking ook de overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs kan vergemakkelijken.
Andere goede voorbeelden zijn basisscholen De Sleutel en de Schalm. Zij houden ouders op de hoogte van de activiteiten via app’s en hun medewerkers komen graag in hun vakantie terug om mee te doen.
Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)
recent commentaar