In aanwezigheid van nabestaanden van de 7 Britse bemanningsleden die omkwamen nadat hun bommenwerper op 13 mei 1943 was neergeschoten boven Rotterdam, onthulde burgemeester Aboutaleb zaterdag 12 mei 2018 het monument in Crooswijk dat daaraan herinnert. Zie desteronline.nl/bemanning-neergeschoten-britse-bommenwerper-herdacht-en-geeerd Sindsdien vindt de herdenking jaarlijks plaats bij het monument dat staat daar waar de Boezemstraat en nieuwe Crooswijkseweg bijna samenkomen. Op die plek stortte de bommenwerper neer. De organisatie is in handen van de Werkgroep Short Stirling EF 357. In de jaren 2020 en 2021 werd ‘op gepaste afstand’ herdacht, wegens corona. Dit jaar waren onder meer aanwezig Kees Plaisier (werkgroep), steenhouwer en maker van het monument Peter Bruinstroop, Elsa van Gelderen van het Royal British Legion – Holland Branch, lid van de Wijkraad Crooswijk Andrew Wallace (ging samen met Elsa van Gelderen op de foto), Peter Schlebaum (werkgroep), trompettist van het ‘taptoe signaal’ Sadewa Bekker, samen met Annie Verduyckt en Nico Piek van ‘Jazz in Crooswijk’. Sadewa is 16 jaar, zit op de Havo/vwo voor Muziek en Dans in Rotterdam en wil jazztrompettist worden. De Ster-fotograaf kreeg maar 2 van de 3 vlietuigen die deelnamen aan de zgn. flypast op de foto. Flypast in ‘missingmanformatie’ is bedoeld als eerbetoon aan omgekomen vliegeniers.

Voorafgaand aan de plechtigheid bij het monument in Crooswijk ter herdenking van de in 1943 daar neergestorte Engelse bommenwerper, werden zaterdag 13 mei jl. bloemenkransen en bloemen gelegd bij de graven van de 7 omgekomen bemanningsleden op de Algemene Begraafplaats Crooswijk. De Able Compagnie zorgde met hun historische militaire vervoertuigen voor vervoer voor degenen die daar aan deelnamen of erbij wilden zijn. Daar was ook ooggetuige Marry Koolhaas-Baas (wit jasje, kleurige sjaal) bij. Namens de Able Compagnie sprak de heer Nico Buis de volgende, door hem vervaardigde tekst uit:

“Namens de Stichting Able Compagnie, wil ik u bedanken voor uw aanwezigheid alhier, voor het herdenken van de bemanning van de Short Stirling welke hier in de ochtend van 13 mei 1943 is neergestort. Dit voorafgaand aan de herdenking bij Monument de Traan.

12 Mei 1943, het is nacht op R.A.F. basis  No. 149 (one forthty nine) Squadron Lakenheath. Piloot  Eric Bass staat met zijn bemanning klaar bij de Short Stirling EF357. De totale bemanning bestaat uit 7 personen. Die nacht is een sortie op het havengebied bij Duisburg. Navigator Kenneth Roots klimt achter zijn navigatieapparatuur. Bommenrichter  Ronald Kingham heeft zijn doel berekend voor die nacht. Radio-operator John Newall controleert de radio. De motoren, 4 Bristol Hercules, elk 1650 pk, worden gestart, ze braken dikke rookwolken uit. Op temperatuur gekomen worden ze op idle gezet. De neus torent hoog boven het asfalt uit als hij de startbaan opdraait.

Foto’s in hoge resolutie hier

 

Het is rond middennacht, als de EF357, met bulderende motoren los komt van de baan, richting Duitsland. Boordschutters Ronald Evens en Dennis Sachs checken de boordwapens. Met in totaal 572 vliegtuigen gaat het richting Duisburg. Het is een heldere nacht als de bommen op het doel worden afgeworpen. Het bombardement is geslaagd. De verwoesting is groot, ook de staalfabrieken zijn getroffen. Maar het komt met een prijs, 34 vliegtuigen gaan verloren. 207 bemanningsleden overleven dit niet. Ook worden er 31 krijgsgevangen genomen. In de hectiek verliest Piloot Eric Bass de formatie. Nu zijn zij als straggler (achterblijver) extra kwetsbaar. Hij besluit de kortste route op Engeland aan te vliegen. Dit brengt hem recht over Rotterdam. Zo wilde hij over zee naar Engeland.

De Duitse Luftwaffe  beschikt op dat moment over een Messerschmitt BF 110 G4 nachtjager. Uitgevoerd met radar en omhooggestoken mitrailleurs, een sluipmoordenaar. Rond half vier bekruipt Hauptmann Hans-Dieter Frank de Short Stirling , ongezien aan de onderzijde. De vier MG-17 mitrailleurs bestoken de vleugels waar de kwetsbare brandstoftanks zitten.

Dit moet zich op ongeveer 13.000 voet hebben afgespeeld. De schade moet dusdanig groot geweest zijn, dat er geen ontsnappen meer was voor de bemanning. Of er een bevel tot “bail out” is kunnen geven is de vraag. Anderzijds, wanneer de kist in een spiraalduik neerstort is het bijna niet mogelijk bij de nooduitgang te komen. Later word zelfs een dinghy (opblaasbaar reddingvlot) drijvend in de Kralingse Plas gevonden.

Het was een heldere nacht, de Luchtbeschermingsdienst Vlaardingen was alert. Rond half drie werd motorgeronk waargenomen en schoten klonken heel de nacht. Dan om 03.40 uur werd in het noordoosten een brandend vallend voorwerp waargenomen. Enkele minuten later werd een explosie gehoord. Om precies 03.49 uur werd aan de oostkant van Rotterdam een neergestort vliegtuig gemeld.

De laatste minuten van het toestel werden gevolgd door ooggetuige Wim Duvalois, dan 12 jaar oud. Door hevig afweergeschut beschoten, maakt de kist een paar rondjes waarbij 2 bemanningsleden uit het toestel vielen. Beiden zijn later gevonden en waren reeds overleden.

Na het passeren van een huizenrij stortte het vliegtuig, met de overige 5 bemanningsleden neer op het pleintje tussen de Nieuwe Crooswijkseweg en de Boezemstraat. Niet ver van hier. Het was een grote vuurzee, lekkende brandstof, de hitte was zo groot dat ruiten barstten en deuren begonnen te schroeien. Crooswijk was aan een ramp ontkomen.

Mevrouw Koolhaas was getuige ter plaatse en zag een verbrande arm uit de resten van het toestel steken. Heel naar. De bemanning is met militaire eer begraven op de plaats waar wij nu staan.

Ook nu, na 80 jaar mogen wij dankbaar zijn voor onze vrijheid , welke zij met de dood hebben moeten bekopen.”

Tekst: Nico Buis van de Able Compagnie – www.ablecompagnie.nl


Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)

Lees hier de privacyverklaring Hiermee geeft u toestemming om wekelijks een nieuwsbrief te ontvangen.