foto: barokdanseres Rachel Farr
Op vrijdag 3 juni a.s. is er in Cultureel Centrum Pro Rege een concert van het ensemble Musica Poetica o.l.v. Jörn Boysen. In de zeventiende eeuw was het gebruikelijk dat muziek een uitdrukking was van een historische gebeurtenis of natuurverschijnselen weergaf.
Zo werd het Beleg van Wenen beschreven, een onstuimige storm op zee en kon de toehoorder tot rust komen bij muziek die de arcadische rust in de natuur weergaf. Iets van die sfeer kunt u meebeleven tijdens het concert van Musica Poetica o.l.v. Jörn Boysen. Solisten zijn de tenor João Luís Veloso Paixão (declamatie) en de barokdanseres Rachel Farr. Het concert begint om 20:00 uur.
Musica Poetica
De Duitse componist Joachim Burmeister omschreef “Musica Poetica” als een vorm van muziekmaken die er op gericht is verschillende emoties op te roepen. Er is heel veel onderzoek verricht naar de manier waarop de muziek in de 17e eeuw werd uitgevoerd. Ook worden instrumenten gebruikt die overeenkomen met instrumenten uit de Barok en Renaissance. Hoewel de historische uitvoeringpraktijk in eerste instantie een noviteit was, een specialiteit van dirigenten als Harnoncourt en Tom Koopman, is deze vorm van uitvoering steeds meer gemeengoed geworden. Jörn Boysen blijft echter zoeken naar een muziekale taal die hem in staat stelt de oude muziek zo treffend mogelijk tot zijn recht te laten komen.
De klavecinist en dirigent Jörn Boysen werd in 1976 in Lübeck geboren. Hij houdt zich al sinds zijn middelbare schooltijd intensief bezig met oude muziek. Boysen studeerde aan de Musikhochschule in Lübeck en vervolgens bij Tini Mathot en Ton Koopman in Den Haag. Tijdens zijn studietijd in Lübeck richtte Boysen het orkest Musica Poetica op. Als dirigent, solist en continuospeler werkt hij regelmatig met orkesten en koren in Duitsland, Frankrijk en Nederland. Hij geeft bovendien Master Classes in de historische uitvoeringspraktijk. Critici beschrijven zijn klavecimbelspel als ‘… affectief en zeer delicaat. Door zijn toucher … en de verfijnde overgang tussen de manualen lukt het hem het onmogelijke op zijn instrument mogelijk te maken: de indruk van verschillende dynamische sterkten te wekken’. (Kieler Nachrichten).
In 2012 was Boysen muzikaal leider van Opéra Mosset in Frankrijk. Voor deze productie arrangeerde hij ‘La Belle Hélène’ van J. Offenbach voor salonorkest. Hij dirigeerde producties bij het Onafhankelijk Toneel in Rotterdam (Orfeo Intermezzi, 2005) en de Utrechtse Spelen (Molière’s/Charpentier’s ‘Le Malade Imaginaire’, 2009 en 2011). Naast muziek voor deze productie componeerde hij instrumentale en vocale werken. Voor de Duitse kunstschilder en dichter Rainer Erhard Teubert zette Boysen gedichten uit diens boek ‘Schattenwind’ op muziek. In 2010 componeerde Boysen alle ontbrekende recitatieven in Bach’s stijl voor diens onvolledige Markuspassie. In 2011 werd deze completering in Nederland, en in 2012 ook in Duitsland uitgevoerd. De pers schreef: ‘Eindelijk een overtuigend alternatief voor de vorige reconstructies. Het is zelfs een serieus alternatief voor Bach’s heilige passies naar Matthäus en Johannes.’ Het is de bedoeling dat deze Markus Passion rond pasen 2017 in Pro Rege wordt uitgevoerd. Boysen’s werken werden onder andere uitgevoerd door het Residentie Orkest en door solisten van de Berliner Philharmoniker. Naast zijn werk als uitvoerend musicus is hij artistiek leider van Musica Antica da Camera in Den Haag.
Kaarten zijn te reserveren via de website www.muzikc.nl en te koop bij Boekhandel Amesz, Voorschoterlaan 145, La Mer/Berlioz, Kortekade 14 en Van der Heijde Bladmuziek, Coolsingel 119 (Donner). In voorverkoop kosten de kaartjes E. 15.-; aan de zaal E. 17.50. Studenten betalen E. 5.- en kinderen tot 15 jaar kunnen gratis mee.
recent commentaar