Foto: © David Rozing

‘Door angst of schaamte durven mensen vaak geen hulp te vragen. Dat is zo jammer, want wij doen niets liever dan meedenken en samen een oplossing zoeken.’ Dat zegt Vraagwijzerconsulent Yamal Dalfour. 

‘Als consulent ben ik het eerste aanspreekpunt voor bewoners die bij de Vraagwijzer langskomen’, legt Yamal uit. ‘Het eerste wat ik altijd doe is iemand op zijn gemak te stellen, want veel mensen komen toch een beetje gespannen binnen. Daarna gaan we in gesprek om in kaart te brengen wat er precies speelt. Voor mij betekent dat goed luisteren en doorvragen. Soms gaat het om eenvoudige zaken, die ik meteen zelf kan beantwoorden. Iemand die bijvoorbeeld hulp nodig heeft bij het invullen van formulieren, verwijs ik door naar de welzijnsorganisatie in het Huis van de Wijk. En voor een vraag over de energietoeslag plan ik een afspraak in met de Sociaal Raadslieden. Ik zet bewoners dus op het juiste spoor, zodat ze vervolgens zelf hun vraag of probleem kunnen oplossen. Dankbaar werk, fijn om te doen.’

Deskundige hulp
Ook bij ingewikkelde hulpvragen heeft Yamal de rol van wegwijzer. ‘Wanneer in het gesprek blijkt dat er veel aan de hand is, schakel ik het Wijkteam in. Dit bestaat uit deskundige hulpverleners, onder wie maatschappelijk werkers, jeugd- en ggz-psychologen. Bij elke melding gaat er zo snel mogelijk een medewerker van het wijkteam naar de bewoner of bewoners toe om hulp te bieden.’

Steeds meer Rotterdammers zitten in de schulden. Kunnen zij ook bij de Vraagwijzer terecht? ‘Absoluut, graag zelfs. Ik verwijs regelmatig mensen door naar het Expertise Team Financiën van de gemeente. Dit team brengt samen met de burger de schulden in kaart, denkt mee om oplossingen te vinden voor de schulden en geeft tips om beter met geld om te gaan. En als de financiële problemen te groot zijn, biedt het team ondersteuning bij de stap naar schuldhulpverlening of Kredietbank.’

Pak de regie
Heeft Yamal Dalfour nog tips voor bewoners? ‘Allereerst: hoe eerder mensen komen, hoe beter en sneller we kunnen helpen. Een tweede tip: laat je niet leiden door angst of schaamte. Voor elke vraag of ieder probleem, klein of groot, is er een oplossing. Bij de Vraagwijzer helpen we je om die oplossing zelf te vinden, door naast je te staan en de weg te wijzen. Ook al voelt het misschien als een grote stap, eenmaal binnen zul je zien dat er een last van je afvalt. Dus: pak de regie over je leven en kom naar de Vraagwijzer.’

In de buurt!
Medewerkers van Vraagwijzer zijn volgende week in de buurt met koffie en iets lekkers om met u in gesprek te gaan:

  • Maandag 4 december, van 14.00 tot 16.00 uur aan de Goudserijweg, ter hoogte van de Albert Heijn.

Vraagwijzer zit aan de Oostzeedijk 276:

  • Maandag tot en met vrijdag kunt u van 09.00 tot 12.00 uur binnenlopen zonder afspraak.
  • In de middag open op afspraak. Maak deze online of bel naar 14 010.

Kijk voor informatie en de vestigingen op Vraagwijzer | Rotterdam.

(Ingezonden persbericht gemeente Rotterdam)


Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)

Lees hier de privacyverklaring Hiermee geeft u toestemming om wekelijks een nieuwsbrief te ontvangen.