‘Nog geen gesprek gevoerd over afschaffen ervan’

Cum laude afschaffen om zo de prestatiedruk bij de student te verminderen: dat is waar geneeskundeopleidingen over nadenken. Het is de laatste tijd een veelbesproken ontwikkeling met uiteenlopende meningen. Op de Erasmus Universiteit Rotterdam denken ze er voorlopig nog niet over na: “Als dit gesprek plaats zou vinden, zou dat samen met andere universiteiten gevoerd moeten worden. Wanneer je afstudeert met een zeer goed resultaat, kan je daarvoor de titel ‘cum laude’ voor ontvangen. Wat ‘zeer goed’ dan inhoudt, verschilt per opleiding. En met name bij geneeskundestudenten levert dit een verhoogd risico op een burn-out op. Dat blijkt uit een enquête van belangenorganisatie De Geneeskundestudent.

Studentenwelzijn
Het wegnemen van de onderscheiding ‘cum laude’ zou deze druk moeten verminderen. Een woordvoerder van de Erasmus Universiteit zegt hierover: “Binnen de (overige faculteiten van) EUR is nog geen gesprek gevoerd of het afschaffen van cum laude onderdeel zou moeten worden van het brede studentenwelzijnsbeleid.”

Met dat beleid wordt het Programma Studentenwelzijn bedoeld. Hiermee poogt de universiteit het studentsucces te bevorderen en excessieve prestatiecultuur tegen te gaan. “We werken enerzijds aan een cultuurverandering”, legt een woordvoerder uit. “Denk bijvoorbeeld aan training aan docenten in spé over hoe zij welzijn van studenten kunnen versterken en aan mentorschap. Anderzijds werken we aan het bevorderen van de weerbaarheid en persoonlijke ontwikkeling van studenten, zoals het leren omgaan met druk.”

Het afschaffen van cum laude is een ontwikkeling die zich specifiek afspeelt binnen de geneeskundeopleidingen. Daar lijkt de universiteit nog geen stappen te ondernemen, net zoals bij alle andere opleidingen.

Meer over dit onderwerp lees je via NOS.

Via: mediapartner OpenRotterdam


Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)

Lees hier de privacyverklaring Hiermee geeft u toestemming om wekelijks een nieuwsbrief te ontvangen.