Op het terrein van de Rotterdamsche Manège in Kralingen zitten zes kinderen van een jaar of tien aan een picknicktafel. Ze luisteren aandachtig naar een vrouw die verhalen over de manege vertelt. Ze vertelt dat een strobaal wel 500 kilogram weegt en wat een hoefsmid zoal doet. De andere helft van de groep is net aan de rondleiding over de manege begonnen en mag daarna op een pony een stuk door het Kralingse Bos rijden. De kinderen zitten in groep zeven van een school in de Afrikaanderwijk en doen mee aan ‘Werken als een Paard Na School’, een programma gericht op kinderen uit Rotterdamse focuswijken die een steuntje in de rug kunnen gebruiken.

‘Werken als een Paard’ is in de zomer van 2014 in het leven geroepen en is een initiatief van Stichting Trustfonds Hippische Alliantie Rotterdam. De stichting werkt samen met ondermeer het CHIO Rotterdam, de Rotterdamsche Manège en Rijvereniging de Hazelaar. Robin Hendriks, werkzaam voor de stichting: “Veel kinderen uit Rotterdamse focuswijken leven in een kleine wereld en komen niet of nauwelijks buiten de grenzen van hun wijk. Daar willen wij verandering in brengen. Het programma ‘Werken als een Paard Na School’ vergroot de wereld van deze kinderen en laat ze hun plek in de wereld ontdekken. Het motto: ‘Als je werkt als een paard, kan je veel bereiken.’ Dat hopen we de kinderen mee te geven.”

Ontstaan
Wat begon als activiteit voor kinderen uit focuswijken tijdens de zomervakantie, is wegens succes inmiddels uitgegroeid tot een project met verschillende programma’s, waaronder het naschoolse programma. Waar in het schooljaar 2016/2017 werd begonnen met één groep kinderen, doen er dit schooljaar vier scholen mee; per school doet een groep van twaalf kinderen uit groep zeven mee. Robin Hendriks: “Ons doel is niet per se uitbreiden. De kwaliteit van het programma moet hoog blijven. We hopen dat we andere organisaties en mensen inspireren ook dergelijke projecten te starten.”

Loopbaanoriëntatie
Een schooljaar lang worden de kinderen mee op pad genomen naar verschillende bedrijven, organisaties en instellingen. “De kinderen doen veel nieuwe kennis en ervaringen op, komen op plaatsen in Rotterdam waar ze nog nooit zijn geweest en komen met tal van verschillende beroepen in aanraking. Hier kunnen ze hun voordeel mee doen als ze over een jaar naar het voortgezet onderwijs gaan.” Loopbaanoriëntatie loopt dan ook als rode draad door het naschoolse programma heen. “We stimuleren kinderen om de juiste studiekeuzes te maken, om voortijdig schoolverlaten te voorkomen en de kans op het vinden van een baan te vergroten.”

Het programma vergroot niet alleen de kennis van de wereld om hen heen, maar draagt ook bij aan hun taalontwikkeling en de ontwikkeling van hun sociale en emotionele vaardigheden. De kinderen worden uit hun comfortzone gehaald en leren hun angsten overwinnen, waardoor hun zelfvertrouwen groeit. “Het is best hard werken voor de kinderen, maar ze vinden het ontzettend leuk. Ze zijn er eigenlijk altijd allemaal en ze staan elke week weer te springen om na school de bus in te gaan, op weg naar een nieuw avontuur.”

De kinderen die vandaag op de Rotterdamsche Manège zijn, zijn al heel wat kennis en ervaringen rijker. Het einde van dit schooljaar komt in zicht. De groep heeft al vele excursies gedaan. Eén van de kinderen: “We zijn bij Theater Hofplein geweest, hebben een EHBO-cursus gehad, zijn gaan duiken met perslucht in een zwembad en we mochten een middag bij de brandweer langs.” Op de vraag wat ze tot nu toe de leukste activiteit vonden, antwoorden de kinderen eensgezind: “Natuurlijk vandaag, bij de paarden!”

Joëlle Stapelkamp


Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)

Lees hier de privacyverklaring Hiermee geeft u toestemming om wekelijks een nieuwsbrief te ontvangen.