Afgelopen zaterdag was het braderie op de Lusthofstraat. Typisch Hollands, jaren geleden uit Frankrijk geïmporteerd. Ik was er met mijn zoon, we hebben genoten. Meestal bel ik ook enkele vrienden of ze komen. Wederom typisch Hollands, een feest geven dat je zelf niet hoeft te betalen. Dit jaar nodigde ik iemand uit die in Gouda woont. Een specialist in geuren, die ik naar zijn mening wilde vragen. Ik had namelijk in een reactie op mijn vorige column over het teruglopende winkelbezoek te horen gekregen dat eetgeuren meer mensen trekken. En het leek me goed dat idee onder een hapje en een drankje te toetsen aan de kennis van een expert. Maar mijn vriend reageerde niet echt happig. Na een lang telefoongesprek bleek dat hij met zijn oldtimer – een oude kattenrug Volvo – onze milieuzone niet in mag.

Bijna vloekend vertelde hij dat hij zijn auto altijd tot in de puntjes had verzorgd. De auto voldeed, zoals je van een Volvo mag verwachten, aan alle milieunormen. Maar een bord op de Maasboulevard gaf aan dat hij op grond van zijn kenteken de milieuzone NIET in mag. Mijn voorstel om zijn auto in parkeergarage Kralingse Zoom te zetten en daar de metro te nemen naar de Voorschoterlaan, vermurwde hem niet. Hij had liever de pest in. Hij voelt zich niet gewenst in Rotterdam. Punt. Om nog te redden wat er te redden viel, pdf’te ik hem nog de folder van het evenement. Dat verzachtte zijn gemoed niet. “Er staat überhaupt niets over parkeren in”, merkte hij op. “Mogen er wel buitenstaanders op jullie feestje komen, of is het alleen voor jullie zelf?” Voor iedereen natuurlijk, zei ik. “Als je maar met OV of een schone auto komt en niet wilt parkeren”, mopperde hij nog na. Leuker kon ik het niet voor hem maken, leek me. Op de vraag of de lucht van een BBQ mensen aantrekt, antwoordde hij bevestigend. De geur van bloemen trekt ook mensen aan. Soms ook die van paarden. Was er een fontein? Het geluid van een fontein wordt erg gewaardeerd door mensen op een terrasje. Dat weten we dan weer. Iets voor de volgende keer?

Eduard Schuringa

Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)