Gimsel: 25 jaar bio-dynamiek en onvergankelijk

dec 04, 13 Gimsel: 25 jaar bio-dynamiek en onvergankelijk

Op 30 maart 1988, Witte Donderdag, opende Paul Fagel, kok en telg uit de bekende restaurantfamilie, officieel Natuurvoedingswinkel Gimsel en slagerij De Groene Weg aan de Botersloot in Rotterdam. Voor Gimsel werd het de 14e winkel terwijl de Groene Weg z’n 8e winkel in Nederland opende. In de kelder onder beide winkels bevond zich toen al het cursuscentrum genaamd Oost West Centrum Rotterdam. Daar lag feitelijk de oorsprong van wat nu, 25 jaren later, is uitgegroeid tot De Groene Passage in z’n huidige vorm.

Terugblik
De oprichters van Gimsel in Rotterdam, Frans Saat, Marja Verroen en Jan van de Sande, waren in hun vorige leven collega’s in het welzijnswerk. In samenwerking met de toenmalige Zonnemairewinkel in de Middellandstraat werden kooklessen, excursies en informatiebijeenkomsten georganiseerd. Dat begon al in 1985. Bezuinigingen (ook toen al!) noopten de collega’s een andere weg in te slaan. De gedachten gingen daarbij uit naar een combinatie van een biologische ‘supermarkt’ met een restaurant en een educatief centrum. Dat resulteerde weliswaar in de vestiging aan de Botersloot, maar de ambities reikten verder. Men wenste een ecologisch winkelcentrum/ warenhuis, maar de verbouwingskosten van de locatie aan de Botersloot bleken te hoog.

In 1996 kwam het pand van meubelzaak De Stam aan de Mariniersweg vrij. Toen ging het snel. Het pand werd geschikt gemaakt voor 9 huurders. De Groene Passage werd in 1997 geboren!

Gimsel 25 jaar brood

Combinatie
Juist de combinatie met verschillende winkels onder één dak met één thema maakt het geheel sterk, en hoewel Gimsel de grootste publiekstrekker mag zijn, ook de andere participanten – Vanbinnen, De Groene Weg, Labyrint, Wereldwinkel, Genmai, Spirit en Oost West Centrum (zie de advertentie op de pagina hiernaast) – zijn heel sterk in hun soort en dat bepaalt de impact.

Gimsel
Gimsel is de naam van het eerste grotere samenwerkingsverband van natuurvoedingswinkels in Nederland. De naam komt uit de Skandinavische mythologie en betekent ‘onvergankelijk’. Behoorlijk duurzaam dus!

Natuurdrogisterij & Aditi
De voorbereidingen voor de nieuwe inrichting van de Gimselwinkel in De Groene Passage dwongen ons ook opnieuw na te denken over plaats en omvang van voedingssupplementen en (homeopathische) geneesmiddelen in het assortiment. Traditioneel is dit een discussiepunt in natuurvoedingsland; immers: ‘als je gezond en gevarieerd eet, krijg je voldoende volwaardige bouwstoffen binnen’, zo is het idee
en ‘heb je dus geen aanvullende zaken nodig’. Dat mag in principe waar zijn, maar niemand leeft in optimale omstandigheden en maakt altijd de beste keuzes. Bovendien geeft de combinatie van de verkoop van supplementen in de setting van een hoogwaardige voedselwinkel uitstekende mogelijkheden om de klanten bekend te maken met de kracht van ‘voedsel-als-medicijn’. Na de verbouwing van 2005 kwam het accent in de drogisterij nog meer te liggen op persoonlijke verzorging en natuurlijke cosmetica, wat nog versterkt werd door de in 2001 geopende schoonheidssalon ‘Aditi’.

Gimsel winkelVan 600 naar 750 m2
Toen we in 2002 het 5-jarig bestaan van De Groene Passage vierden was de naambekendheid al behoorlijk doorgegroeid. Ruim 10.000 bezoekers per week telden we toen in de gezamenlijke winkels, waarvan er 7.500 bij Gimsel kwamen. In 2004 ontstond de mogelijkheid om de Gimselwinkel uit te breiden doordat de slagerij één winkelunit kon opschuiven. In 2005 werden de uitbreiding van Gimsel en de nieuwe slagerij De Groene Weg feestelijk in gebruik genomen.

Roosmarijn Saat
Dochter Roosmarijn van medeoprichter Frans Saat volgde de HBO studie Communicatie, maar bleef daarnaast werken in Gimsel, hetgeen ze als meisje van 12 al gewoon was te doen. Ze werkte voor een reclamebureau, maar uiteindelijk koos ze in 2004 toch voor Gimsel.

Weer verbouwen
Na de verbouwing in 2010, zal nu ook de rest van de winkel volgen. Voor 2014 staat de drogisterij-afdeling gepland en zal ook de wijn-afdeling een nieuwe layout krijgen. Inmiddels is er een nieuwe functionele middenbalie, met een mobiel gastoestel zodat er letterlijk middenin de winkel gekookt kan worden. Ook wordt het aanbod weer uitgebreid. Een greep: naast het mooie verse zeewier assortiment van Atlantica komt er een klein assortiment biologisch gekweekte vis.

Eigen gezicht
Gimsel nam de voortrekkersrol op zich bij de publiciteit voor De Groene Passage als geheel. Dat resulteerde er zelfs in dat sommige klanten zeggen dat ze boodschappen doen in De Groene Passage en Gimsel niet benoemen. Onder de paraplu van De Groene Passage heeft Gimsel het echter heel goed gedaan, maar na 25 jaar hebben we nu een nieuw logo, een eigen website en een periodieke folder, dus een ‘eigen gezicht’.

Spirit
Het Bio-Café bracht jarenlang niet wat we ervan hoopten. Uiteindelijk bracht Daniël Saat, zoon van Frans, uitkomst met zijn lumineuze idee van het vegetarische buffet met zelfbediening. Vanaf dat moment kwam de vaart erin en was Spirit geboren. Thans genieten wekelijks meer dan 2.500 gasten van het uitgebreide buffet.

Groene Passage

Spaaractie
We zijn er trots op dat Gimsel 25 jaar betaat, maar wie jarig is moet tracteren: Zo hebben we dit najaar een bijzondere spaaractie opgezet. Je kan dit najaar sparen voor een selectie van de meest bijzondere producten uit ons assortiment, producten waarvan wij vinden dat het verhaal verteld moet worden omdat ze uniek zijn door hun eigenschappen, ingrediënten of productiewijze Van deze producten hebben we feestelijke pakketten gemaakt en naar gelang je boodschappen hebt gedaan kun je sparen voor een S, M, L, of XL pakket.

Groenpas
In 2007 deed de Natudis Foundation een oproep voor marketingideeën in de natuurvoedingsector. Gimsel Rotterdam zond het idee voor een Green Card in en won samen met Buys&Ko uit Wageningen de ‘Gouden Peer’; een bedrag van 10.000,- bedoeld om het idee verder uit te werken en te realiseren. In samenwerking met het reclamebureau Thonik is toen de Groenpas ontwikkeld. Dit is meer dan een kortingspas; het is een soort samenwerkingsproject tussen de ‘vaste’ klanten van een natuurvoedingswinkel en de winkel zelf. Door voor 100,- per jaar een Groenpas aan te schaffen, maken klanten het de betreffende winkel mogelijk extra (milieuvriendelijke) investeringen te doen in de winkel zelf of in gerelateerde projecten, zoals in ons geval Eten-uit-eigen-Stad, het stadslandbouwproject van Rotterdam. Als tegenprestatie krijgen de klanten een vaste korting van 6% (6% BTW!) op al hun aankopen in de winkel. Dat loont natuurlijk zeer de moeite als je veel bio-producten koopt en veel klanten van Gimsel (500!) maken er inmiddels gebruik van!

gimsel

Gimsel

supermarkt voor natuurlijke voeding & cosmetica
Mariniersweg 9 – 3011 NB Rotterdam
gevestigd in De Groene Passage
Tel. 010- 4047342
Email: info@gimselrotterdam.nl
Website: www.gimselrotterdam.nl

Openingstijden: maandag t/m vrijdag 8.00-20.00, zaterdag 8.00-18.00 uur, zondag gesloten.

 

 

Facebook

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *