Letterlijk dagelijks constateer ik in de media dat een redelijk argumentatief betoog over  Israel niet mogelijk is. Ten minste zo vergaat mij dat, en ik ben redelijk zeker (!) dat ik niet de enige ben.

Alle reden dus, om aandacht te schenken aan een tekst in het Nederlands Dagblad van enkele dagen geleden waarin een nieuw, althans mij absoluut onbekend feit genoemd wordt. Op 2 september schreef Hilbrand Rozema een column onder de titel ‘In dit Amersfoortse rijtjeshuis kwam aartshertog Otto von Habsburg (1912-2011) op visite. Waarom?’, waarin de volgende passage voorkomt:

“Hier woonde van 1952 tot 1956, de laatste vier jaar van zijn leven, een man die Uriël Birnbaum heette. … Een Joodse veteraan van de Eerste Wereldoorlog, kunstenaar en dichter.’ … (Het was) Otto von Habsburg (1912-2011), … . Hij kwam voor de Birnbaums.

Uriël Birnbaum was al voor de Duitse Bezetting naar Nederland gevlucht, met steun van bekende schrijvers als Simon Vestdijk en Menno ter Braak. Hij was in de jaren dertig bekend, als schrijver en in kunstkringen, als tekenaar. Na de oorlog raakte hij vergeten. Maar blijkbaar niet door de hooggeboren aartshertog Von Habsburg.

Birnbaum was iemand die politieke idealen wantrouwde. Joden konden beter verspreid over de wereld blijven wonen, geloofde hij, en niet allemaal naar Israël gaan. Volmaaktheid ligt immers buiten ons bereik, die komt pas als de Messias komt.

Eerst moeten de Joden zich houden aan Gods wetten; de komst van het messiaanse vrederijk kun je niet afdwingen, de mensheid kan zichzelf niet verheffen. Ambitieuze politieke projecten leiden al snel tot hoogmoed en grootheidswaanzin, vreesde hij. En dat zal dan ten koste gaan van die mensen, die niet aan de idealen voldoen.

Uriëls vader Nathan Birnbaum was nota bene de eerste die het begrip ‘zionisme’ gebruikte. Maar deze Nathan bedoelde het zionisme cultureel. Theodor Herzl zou dat begrip een politieke lading geven, als het streven naar een eigen land voor alle Joden.

Foto: Onze Lieve Vrouwetoren, Amersfoort. Bron: Wikimedia Commons – fotograaf: Jmh20.

Deze Nathan Birnbaum (1864-1937) had wel aanhang, maar verloor dit debat over de toekomst van het Joodse volk; Herzl geldt sindsdien als de winnaar. Met Israël als concreet resultaat.

Blijkbaar had Von Habsburg, de zoon van Karel I, de laatste keizer van Oostenrijk-Hongarije, veel respect voor de Birnbaums. Hun nalatenschap bestond uit duizenden gedichten, artikelen en boeken.

En ook tekeningen, want deze vergeten bewoner van de Gerard Doustraat in Amersfoort exposeerde voor de Duitse Bezetting als kunstenaar, zelfs in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Zijn levensloop is een schrijnend voorbeeld van de breuk, die oorlog veroorzaakt in zoveel levens. De Bezetting maakte een einde aan zijn succes, hij raakte helemaal vergeten.

Zijn geschriften en tekeningen gingen in 2005, kort voor het overlijden van Uriëls dochter Mirjam, naar een archief in het Duitse Potsdam. Nathan Birnbaum is begraven in Wassenaar, zijn zoon Uriël, die overleed in 1956, op de Joodse begraafplaats aan de Soesterweg in Amersfoort, net als zijn dochter Mirjam.

Uriël schreef aangrijpende gedichten over de Eerste Wereldoorlog en het oorlogsgeweld, dat hij zelf had meegemaakt (een been werd geamputeerd). Op internet zie ik dat er nog werken van hem te koop zijn voor een paar euro, ik bestel twee boeken. 

Birnbaum (schreef) ooit deze regels:

‘Da wandte ich mich um: Und da war Glut

Der Himmel westwärts, gleich geschmolznem Golde;

Drin Wolkeninseln wie geronnen Blut …

So schön, so furchtbar. Und davon umflort,

Hob einsam sich ins Ewige der holde

Und ungeheure Turm von Amersfoort.’ 

“Israël als concreet resultaat” van een verloren debat … – opeens begrijp ik iets meer van wat daar nu gebeurt.

Hugo Verbrugh


Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)

Dit veld is vereist.
Lees hier de privacyverklaring Hiermee geeft u toestemming om wekelijks een nieuwsbrief te ontvangen.