Op donderdagochtend 17 oktober 2019 werd de ‘total make-over’ van de Crooswijkse Oscar Romero(basis)school gevierd, De rode loper ging uit voor onderwijswethouder Said Kasmi en Derek Otte, voormalig stadsdichter en natuurlijk ook voor alle anderen die ’s ochtends de school betraden.

De herinrichting moest ‘meer licht en lucht’ opleveren en daarin is Linea Architecten met glans geslaagd en dat begint al met de hoofdingang met veel glas en fraaie bovenlichten. Geen lerarenkamer meer op de bovenverdieping maar een grote en open ruimte op de begane grond voor de leerkrachten en het overige personeel.

Binnenklimaat
De werkzaamheden namen zo’n anderhalf jaar in beslag. Het dak was het eerst aan de beurt, want er was stromend water in het gebouw. Langs de muren, welteverstaan. Het binnenklimaat werd aanzienlijk verbeterd. Overal werd ledverlichting geïnstalleerd. De school was onderwijl gewoon open.

Cherine
Directeur Peter Koedood en adjunct Ed de Jong begroetten op 17 oktober de vele genodigden en belangstellenden. Said Kasmi mocht samen met Cherine (groep 4) op de knop drukken van het serpentinekanon en Derek Otte maakte de tekst waarbij je op je tellen moet passen. De Sterfotograaf kreeg een rondleiding van Layla (links op de foto) en Yasmina, beiden 8ste groepers, die onder meer voerde langs de speel-o-theek. Zie voor de fotoreportage De Ster Online.

Het voorgaande kwam indertijd niet in De Ster en op De Ster Online, vandaar:

De Ster treft Ed de Jong 17 januari in zijn werkkamer die hij deelt met Peter Koedood. Hij is 46 jaar, sinds 2005 werkzaam in de Oscar Romeschool en nogal enthousiast over wat de school de leerlingen te bieden heeft. Op de site, oscarromeroschool.nl, staat uiteraard waarin ouders geïnteresseerd zijn. Zie daarvoor het ‘schoolplan’. Hierna het resultaat van het gesprek met Ed de Jong over de Oscar Romeroschool:

De straat mag niet de school in
Kinderen leven in 3 werelden: school, thuis en straat. Ed: “De straat komt zo nu en dan de school in, de straat moet de straat blijven. Wij hebben een andere ‘norm’. Dat is hard werken”.

Hot item dezer dagen: de afnemende leesvaardigheid van kinderen. We geven daar de ‘beeldcultuur’ en de smartphones de schuld van. Maar hoe verder? Volgens Ed zijn ‘leerlingen intrinsiek geïnteresseerd om te leren’. Taal, spellen en rekenen, daar draait het in de eerste plaats om. De Oscar Romeroschool probeert passend onderwijs te bieden aan alle kinderen. Natuurlijk moeten op cognitief vlak stappen worden gemaakt, de leerlingen moeten ook worden uitgedaagd op andere terreinen, de sociale, emotionele en talentontwikkeling zijn en blijven belangrijk. Aldus meester Ed.

Foto’s in hoge resolutie hier

 

Gymnastiek
Al langer een hot item: gymnastiek (te veel dikke kinderen). 3 keer per week 3 kwartier in de Oscar Romeroschool, gesierd met het predicaat Lekker Fit-school (bewegen, gezond eten en gezonde keuzes). Dans, theater en muziek behoren tot het aanbod en dat wordt verzorgd door SKVR en Maas Theater/Dans.

De Oscar Romeroschool is een ‘brede school’. Op het programma t/m februari onder meer: dans, yoga en het zgn. media-atelier. In de reeds genoemde speel-o-theek speelgoed van allerlei aard, dat in de daarvoor bestemde tas mee naar huis kan worden genomen. Naar Eds zin wordt dat veel te weinig gedaan.

In de Oscar Romeroschool wordt geprobeerd van de kinderen ‘competente rebellen’ te maken, een in onderwijskringen niet ongebruikelijke term. De kinderen worden o.a. uitgedaagd met de ’50 dingen die je gedaan moet hebben voor je twaalfde’. Daarbij: zwemmen in natuurwater, een dier uit je hand laten eten, vissen met een netje, een hut bouwen of in een boom klimmen.

Kinderen die ‘het even moeilijk hebben’ krijgen eventueel hulp van Big Brothers Big Sisters – voor kwetsbare kinderen van 5 tot 18 jaar in Rotterdam.

OEPS!
Klaar voor gebruik ligt een stapel A3’s. In de lengte uitgespreid staat daarop, eerst bovenaan: ‘OEPS! FF REFLECTEREN’. Daaronder 5 vragen: ‘Wat was jouw rol?’, ‘Wat deed je al goed?’, ‘Welke eerste stap kun je nu zelf zetten?’, ‘Wat kan/wil/doe je een volgende keer anders?’ en ‘Wat heb je van ons nodig?’ Bij elk van de vragen kan een antwoord worden geschreven door de leerling die kennelijk onhandig gedrag heeft laten zien.

De adjunct moet natuurlijk op de foto, dat wil hij met kinderen, van links naar rechts Ayman, Cherine (inderdaad, die van het serpentinekanon), Davyan en Ceylin.


Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)

Dit veld is vereist.
Lees hier de privacyverklaring Hiermee geeft u toestemming om wekelijks een nieuwsbrief te ontvangen.