Veel mensen gebruik tegenwoordig een emailadres die ze van hun provider hebben gekregen. Dit kan uiteraard voor een belemmering zorgen, want ze zijn bang dat ze het adres van hun mailaccount verliezen als ze overstappen naar een andere aanbieder. Hierdoor blijkt dat mensen met zo’n provider emailadres relatief weinig overstappen van provider, wat dus komt doordat ze bang zijn om hun mails te verliezen. Toch is deze angst niet helemaal nodig. Je hebt als klant namelijk meer rechten en mogelijkheden dan je zult verwachten. In dit artikel nemen we je mee in dit proces.

 Na overstap halfjaar recht op toegang tot oude adres
Als je na het providers vergelijken er toch voor hebt gekozen om over te stappen naar een andere provider dan zul je nog zes maanden toegang moeten hebben tot je oude e-mailadres. Dit is uiteraard erg nuttig, want over het algemeen zul je wel je provider mailadres kwijt raken. Toch heb je het recht om nog een halfjaar in je oude mail inbox te kunnen. Dit is een relatief nieuwe wet, het werd namelijk eerder dit jaar aangenomen. De providers hebben dit gezamenlijk met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat bepaald. Op deze manier wil het ministerie het overstappen van provider stimuleren.

Email behouden als losse dienst
Naast het recht dat je hebt om na het overstappen van provider alsnog een halfjaar toegang te krijgen tot je oude emailadres kun je er ook voor kiezen om je oude adres te behouden. Dit is bij een aantal providers in Nederland mogelijk. Je moet dan natuurlijk wel betalen om ook na de zes maanden alsnog gebruik te kunnen maken van dat mailadres. Dit kan namelijk bij de providers KPN, XS4All, Solcon en Caiway. Het is mogelijk doordat je je een mailpakket als losse dienst afsluit bij de aanbieder. Bij veel andere providers is dit dus niet mogelijk, zoals bijvoorbeeld Ziggo, T-Mobile, Tele2 en Youfone.

Gratis of betaald emailadres
Als je overstapt naar een andere provider na het vergelijken van internet dan zul je dus ook ander e-mailadres moeten creëren. Hierbij kun je onder meer kiezen voor een gratis adres. Je neemt dan dus niet een emailadres bij een provider, maar bij een gratis dienst. Dit wordt ook wel een web mailadres genoemd. Hierbij kun je onder meer denken aan Outlook en Gmail. Daarnaast kun je uiteraard ook kiezen voor een betaald adres. Over het algemeen zal zo’n mailadres beter beveiligd zijn omtrent je privacy. Voorbeelden van zulke diensten zijn Soverin en Proton. Proton is overigens vele malen goedkoper dan Soverin. Het heeft zelfs een gratis variant, maar hierbij heeft je mail inbox maar een opslag van 500 MB.

Eigen domeinnaam met email inbox
Een andere methode om een nieuw e-mailadres aan te maken kun je doen door een eigen domeinnaam te registreren op het internet. Hierbij kun je bijvoorbeeld kiezen voor www.voornaamachternaam.nl, voorbeeld: www.jandegroot.nl. Nadat je dit geregistreerd hebt kun je via je hosting provider ook direct een email inbox koppelen aan de domeinnaam. Dit kan dus bijvoorbeeld info@jandegroot.nl zijn. Dit is met name handig voor mensen met een eigen bedrijf, want het oogt uiteraard zeer professioneel. Daarnaast is een ander voordeel van deze optie dat je helemaal niet afhankelijk bent van een provider. Helaas heeft het registreren van een domeinnaam met email inbox ook een paar nadelen. Het grootste minpunt van deze methode is namelijk dat het installeren toch wel wat technische kennis vraagt. Kies je toch hiervoor? Onderzoek de hosting providers dan goed, kijk met name naar de geboden ondersteuning. Ook het beleid omtrent privacy is van belang.

(ingezonden mededeling)


Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)

Dit veld is vereist.
Lees hier de privacyverklaring Hiermee geeft u toestemming om wekelijks een nieuwsbrief te ontvangen.