Goedendag beste buurtbewoner,

Wij, van de stichting Mandela op de fiets, hebben een fantastische nieuwe bestemming voor uw oude fiets of onderdeel daarvan. Namelijk straatarme mensen, scholen en andere hulpbehoevende projecten in Lima, Peru. Een mooie historische stad met het hoogste percentage fijnstof in Zuid-Amerika en verstikkend autoverkeer, maar wel met de juiste fiets-infrastructuur.

De eerste door de gemeente Amsterdam gedoneerde ‘weesfietsen’ hebben in Lima al een nieuw baasje gevonden, zie  de facebook pagina. Er wachten nog vele mensen op uw oude fiets! Bijvoorbeeld kinderen die nu uren naar school lopen en zo moe zijn dat ze in de klas zitten te slapen.

Uw oer-oude-Hollandse kwaliteitsfiets krijgt zijn tweede leven en wordt zo 100% gerecycled! Doneer uw fiets nu aan onze stichting kijk op de website mandelaopdefiets.nl, dan halen wij hem kosteloos op. Houd onze leefruimte schoon en schenk uw Vermoedelijk Langdurig Ongebruikte ofwel VELO-fiets. Bel of markeer uw fiets met deze flyer, dan komen wij twee dagen na ontvangst van deze flyer langs om uw gelabelde fiets mee te nemen voor dit goede doel.

De eerste donatie van een containerlading gebruikte fietsen is gedaan door het fietspunt van de gemeente Amsterdam en mede hierdoor heeft het idee een kickstart gekregen.

De reactie van de Bestuursdienst Amsterdam: “Peru en Nederland hebben goede contacten. Ook vanuit het Rijk worden projecten ondersteund. De schenking van Fietsdepot Amsterdam aan het project “Mandela op de fiets” draagt bij aan een internationale gerenommeerd project. Wij zien geen bezwaar tegen deze schenking, zowel politiek als de organisatie waar deze schenking naar toe gaat.

”Thanx, Mandela op de fiets”


Nederland heeft ongeveer 22 miljoen fietsen, die worden gebruikt door 6 miljoen van de 16 miljoen inwoners. De fietsende mensen in Nederland hebben statistisch ongeveer 4 fietsen per persoon. De opkomst van de elektrische fiets; nu 6% is niet te stuiten en zal de oude oer Hollandse fiets is de nabije toekomst grotendeels vervangen.

Er worden ook ongeveer 800.000 fietsen per jaar geleend en ontvreemd. Getallen die voor een groot over- schot en last van fietsen zorgen. Veel van deze overtallige fietsen worden door de Nederlandse gemeenten als schroot afgevoerd en verkocht naar China om er daar weer een goedkope weggooi fiets van te maken. De noodzakelijke en dringende oproep tot duurzaamheid, maken dit een milieudelict.

Aad Bak Mandela op de fiets

Onze stichting wil het overgrote overschot van deze Nederlandse weesfietsen van vaak goede kwaliteit naar Lima Peru te brengen, omdat Lima is de perfecte stad om een fietsproject te starten. Hetgeen de eerste container geschonken door de gemeente Amsterdam in de praktijk heeft geleerd!

De stad is vlak, heeft een goede infrastructuur, het fietsen wordt gepromoot door de lokale en generale overheden. Er zijn fiets-zondagen/tochten en vrijwel geen fietsen. Door activistische organisaties, onder andere, de Nederlandse ambassade, de Actibicimo en de Limanese deelgemeenten wordt hard gewerkt aan de verdere ontwikkeling van deze fiets-infrastructuur en cultuur. Er zijn al verkeerslichten voor het fietsverkeer. De Inca voorouders, zijn beroemd om het 40.000 kilometer antieke wegen netwerk dat ze gebruikten en aangelegd hadden.

Lima en fietsen zijn gemaakt voor elkaar. De campagnes van de overheid en de Nederlandse ambassade verwijzen naar fietsen. Het is goedkoop, milieu vriendelijk, makkelijk gebruik, geen brandstof nodig, gezond en vrij van herrie. Fietsen geeft minder files, zijn gemakkelijk te parkeren en te onderhouden.

Fietsen moet meer gaan bijdragen tot het verminderen van het vuile en vervuilende verkeer. Het fietsproject kan een groot aandeel leveren om het percentage fijnstofdeeltjes in Lima te verminderen. De stad heeft het hoogste percentage fijnstof van Zuid-Amerika, met als gevolg drie doden per dag door longziekte en hartfalen de laatse vijf jaar!

Hetzelfde verkeer beheerst het straatbeeld als een veelkoppig monster met een alles overheersend lawaai en totale chaos. De toeterende taxichauffeurs jagen de toeristen uit Lima, met als gevolg een desastreuze economische schade. Duizenden toeristen vermijden en verlaten Lima zo snel mogelijk en geven het geld elders uit.

Happy Cyclista heeft een werkplaats opgestart voor de assemblage en reparatie van de oude top kwaliteit fietsen uit Nederland, om deze met Peruaanse arbeid en de kennis van de Nederlandse fietscultuur ze 100% te recyclen.

Deze initiatieven van de stichting Happy Cyclista zullen helpen met het bevorderen van fietsen, verkeersregels en het vak fietsenmaker op de scholen. Voor het scholen project zullen gaan we verder samen werken met gemeenten, vooraanstaande specialisten in de Peruaanse en het Nederlandse verkeer om verkeersles te geven en de verkeersveiligheid te bevorderen.

Hiervoor heeft Happy Cyclista de Zebra als huisdier geadopteerd, daar dit dier een leuke link voor de kinderen is met het verkeer en het leerproces. De Zebra is voor ons al jaren de plek om een weg over te steken.

De Metropolitan gemeente Lima (MML) heeft klassen hoe de fiets te gebruiken op scholen georganiseerd. Happy Cyclista zijn op zoek naar een ruimte voor de opslag, distributie en reparaties van fietsen. Het selecteren en vinden van Peruanen is al begonnen om van nu twee werkplekken te groeien tot acht in het eerste jaar. Dit plan maakt dat fietsen beschikbaar komen voor de lokale markt en ter beschikking van de arme mensen door middel van microkredieten en andere middelen. Fietsen zullen weer in elkaar gezet worden in Peru en zal een boost geven aan de Peruaanse lokale economie. De veronderstelde winst wordt geïnvesteerd in een aantal Peruaanse projecten.

mandelaopdefiets.nl