Wanneer een nieuw mens is geboren wordt dat vaak gemeld door het verzenden van een geboortekaartje. Terecht, ieder mens is belangrijk en kan misschien zelfs de wereld veranderen. Ik mis zo’n alarmeringsservice vaak als er iets nieuws wordt gebouwd in ons gebied. Onlangs fietste ik nietsvermoedend langs het nieuwe in aanbouw zijnde woning-en winkelcomplex in de Lusthofstraat. Hoezo in aanbouw? Er waren al winkels in dat nieuwe pand geopend en niet de geringste. Filialen en vestigingen van grote, landelijke ketens. Hierbij wil ik deze ondernemers feliciteren: zonder vernieuwing kunnen we niet. Welkom! Wel iets om wat langer bij stil te staan. Dat nieuwe winkelcentrum kan een grote impact hebben op de omgeving en de winkeliers die daar al (veel) langer gevestigd zijn.

Ik zal u uitleggen waarom ik dat denk. Volgens mensen die het weten hangt prettig winkelen in stadscentra of kernen af van een goede balans tussen bereikbaarheid (parkeren), variatie (vele soorten kleine en grote winkels) en liefst nog enige lijntjes met het verleden. Nu is winkelcentrum Lusthofstraat bij uitstek een winkelcentrum dat er toe doet in ons gebied. Zeker nu er een grote ondergrondse parkeergarage bij is gekomen. Parkeerzekerheid is vaak een belangrijke factor bij het kiezen waar je gaat winkelen. Openbaar vervoer veel minder. Als je voor een hele week in gaat slaan, dan weet je dat je met de auto moet. In de bus kun je nu eenmaal niet veel meenemen: of het past niet of je tilt je een breuk. Dat een winkelgebied enkele kilometers verder is, maakt voor de gemiddelde winkelende automobilist niet veel uit. Daarom vraag ik aandacht voor het volgende. Zie het als een oproep aan de Gebiedscommissie Kralingen-Crooswijk. Laten we er nu voor zorgen dat de andere winkelcentra die we hebben (Crooswijksestraat, De Esch, Oudedijk, Vlietlaan en de andere) ook goede parkeermogelijkheden hebben. En waar nodig dient dat verbeterd te worden. Want het moderne autorijdende winkelende publiek vindt parkeren misschien zelfs belangrijker dan lage prijzen. En een verdwenen klant komt niet zomaar weer terug.

Eduard Schuringa