‘Niet alleen om te sporten maar ook ontmoetingsplek’
De golfbaan gelegen binnen de stadsgrenzen van Rotterdam heeft een rijke geschiedenis die inmiddels al bijna negentig jaar teruggaat. De zo’n zestien hectare, negen holes golfbaan is sinds de aanleg in 1933 uitgegroeid tot een van de meest geliefde golfbestemmingen in de regio. “Golfbaan Kralingen doet heel knus en gemoedelijk aan. Het is niet alleen een plek om te sporten, maar dient ook als ontmoetingsplek”, aldus Richard Jongste, voorzitter van de baan. Daar is geen woord aan gelogen, want als ik terugkom van een rondleiding over het terrein, zit het hele terras vol met groepjes dames en heren die genieten van een drankje en wat lekkers in de zon.
Ontstaansgeschiedenis
Initiatiefnemer van de Kralingse golfbaan was Abraham Dirkzwager. Hij was een fanatiek golfer en woonde eertijds in het voormalig Nederlands-Indië waar een van de vijftig oudste golfbanen ter wereld lag. Toen hij met zijn gezin terug naar Nederland kwam en langs de oostelijke rand van het Kralingse Bos wandelde, ontstond bij hem het idee voor de aanleg van een golfbaan. Op het naar zijn zeggen “verwaarloosde drassige weiland” was het volgens hem zeker mogelijk een golfbaan van negen holes aan te leggen. De langgerekte vorm sloot goed aan bij deze bestemming. Bovendien vond hij dat in een wereldstad als Rotterdam een golfbaan niet mocht ontbreken. Zijn plan vond doorgang en op 1 oktober 1933 werd de baan officieel geopend.
Tweede Wereldoorlog
Ook in de oorlog bleef het mogelijk te golfen in het Kralingse Bos, totdat aan het einde van de oorlog in 1945 het clubhuis op het terrein door de Duitsers werd bezet. Uit angst voor landingen door geallieerden vanwege de open, langgerekte fairways (het deel van de golfbaan dat zich tussen de afslagplaats en de putting green bevindt), werden er toen palen in de baan geslagen. Op die manier konden de vliegtuigen er niet landen.
Rotterdamsche Golfclub
Vanaf de opening van Golfbaan Kralingen was de Rotterdamsche Golfclub vaste gebruiker van de baan. Het was een besloten baan met ballotage; het lidmaatschap was niet openlijk beschikbaar voor iedereen die interesse had. Toen de Rotterdamsche Golfclub aangaf behoefte te hebben aan een volwaardige achttien holes baan en met deze voorgestelde uitbreiding niet werd ingestemd door de Gemeente Rotterdam, zocht de golfclub een ander onderkomen. Na het vertrek van de Rotterdamsche Golfclub en daarmee ook het vertrek van veel leden, moest er gekeken worden naar de toekomst van het terrein. Plannen voor het aanleggen van een camping kwamen er niet door, omdat de kosten voor het drooghouden van het terrein aanzienlijk zouden zijn. Uiteindelijk werd, onder leiding van burgemeester Bram Peper, besloten het terrein te verhuren met als bestemming ‘openbare golfbaan’. Op die manier zou de baan een meer open karakter krijgen en toegankelijker worden voor iedereen. In 1984 werd Golfclub Kralingen opgericht door een aantal enthousiaste golfers. De golfclub verbond zich aan de Kralingse golfbaan en kreeg – in het kader van ‘openbare golfbaan’ – vijftig procent speelrecht. De andere vijftig procent was bedoeld voor niet-leden.
Uniek
Golfbaan Kralingen lijkt wellicht op het eerste gezicht er een als alle andere, maar is uniek in haar soort. De baan staat op de negende plaats als het gaat om oudste golfbanen van Nederland en maakt deel uit van het Kralingse Bos. Door het vele water en de ligging aan de rand van het bos is de biodiversiteit van het terrein groot en zie je er een verscheidenheid aan bomen, planten en bloemen. Bovendien is Golfbaan Kralingen de kortste baan met een Astatus in Nederland en heeft de baan een behoorlijke moeilijkheidsgraad door haar smalle fairways en het vele water. Ook de ligging van de Kralingse golfbaan – zo’n zeven meter onder NAP en daarmee de laagstgelegen baan van Europa – maakt de baan bijzonder. “Het is in alle opzichten een unieke baan met een rijke geschiedenis. Die moet je koesteren”, aldus voorzitter Richard Jongste. Toch is hij niet geheel gerust op de toekomst van de baan. “De golfbaan ligt op de flanken van het Kralingse Bos, dichtbij het stadscentrum. Bij elk stukje groen in en rond het centrum moet je uitkijken dat ze er niet gaan bouwen.”
Toekomst onzeker
De zorgen van de voorzitter zijn reëel. Eind september staat er een belangrijke vergadering gepland van de Rotterdamse Gemeenteraad. Rotterdam wil zo’n 30.000 nieuwe woningen bouwen in de Oostfl ank; het gebied tussen Prins Alexander en Zuidplein. Het College kiest ervoor om woningen in de bestaande stad te bouwen, om zo groene gebieden buiten de stad te beschermen en de aanwezige voorzieningen in de stad maximaal te benutten. De ruimte in de stad is beperkt en volgens de Rotterdamse Gemeenteraad zijn er daarom soms ingrijpende keuzes nodig. Ondanks deze onzekerheid probeert de voorzitter van de Kralingse golfbaan de toekomst rooskleurig in te zien. “We bestaan negentig jaar en staan middenin de samenleving. Golfbaan Kralingen zet in op jeugd, is er ook voor mensen met een kleine portemonnee en biedt ruimschoots faciliteiten voor mensen met een fysieke beperking. We werken er hard aan een golfbaan te zijn voor de hele stad met een open en sociaal karakter. Hopelijk kunnen we dat nog heel veel jaren doen!”
‘Stichting Golfbaan Kralingen’, Kralingseweg 200, 3062 CG Rotterdam, tel. 010-4522475
Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)
recent commentaar