Ik blijf het moeilijk vinden, elke week weer niet onze dierbare Ster op papier – een variant van het eigentijdse trucje uit de cognitieve psychologie: ‘Je kunt niet NIET lezen wat hier staat’. En met mij is het nog erger. Ik kan niet NIET zwart op wit op papier opschrijven wat ik in mijn gemoed bedacht heb en zodoende meteen in woorden gevat en in mijn verbeelding al in het luchtledig geschreven heb, AUBWIB. [AUBWIB is mijn nieuwe acroniem voor ‘Als U Begrijpt Wat Ik Bedoel] Je ziet ze steeds vaker, zulke acroniemen: asap = as soon as possible, faq = frequently asked questions, enzovoort. Wij hier in Nederland kunnen ze maken aan de hand van de wijsheden van Marten Toonder’s Olivier B. Bommel AUBWIB].

‘t Is dus elke week weer diep ademhalen, en deze week had ik een bemoedigende neven-ervaring: vorige week had mijn geachte eindredacteur van De Ster bij wijze van plaatje een fragment van de film Groundhog Day op de site in mijn stukje gezet – kijk, DAT kan nou net weer niet op papier! Maar zulke schouderklopjes heb ik nodig want ik krijg steeds vaker akelige indrukken van al dat gedoe op het scherm. De woorden zelf ‘doen’ het niet mee, doen althans mijzelf steeds minder. ‘t Is steeds vaker een beetje als met plofkraken. Voor zover ik begrijp wat daar gebeurt hebben die, als de bank haar werk goed doet, geen zin, want zodra de kluis ontploft is spuit een super-spuitmachine een helse gele verf over al die rondspattende bankbiljetten waardoor ze onbruikbaar worden. Zo voel ik dat echt soms een beetje met al die woorden die ik hier zit te tikken: zodra ik op ‘verzenden’ heb gedrukt zijn mijn eigen woorden weliswaar niet met gele verf besmeurd, maar gewoon – nou ja, ‘gewoon’…- verdampt in cyberspace – hol, leeg, void, voos, zinloos geworden.

‘t Is een beetje een zogenoemde grensoverschrijdende ervaring – zie mijn eerdere stukjes over dit onderwerp in de Libelle: desteronline.nl/onverklaarbare-zaken-libelle-vierde-aflevering, alwaar links naar eerdere afleveringen, en dat troost me een beetje.

Ook troost vind ik in een artikel in NRC Handelsblad van vorige week: ‘Amerikaanse nieuwssites in de lage landen’. Ik citeer:

‘Een aantal populaire Amerikaanse nieuwssites probeert voet aan de grond te krijgen in het Nederlandse taalgebied. Mediabedrijven Business Insider en Vice werken aan de lancering van Nederlandstalige nieuwssites. Ook de progressief-liberale nieuwswebsite The Huffington Post wil een lokale editie uitbrengen in de lage landen, maar heeft nog geen mediapartner kunnen vinden.

De sites staan bekend als digitale vernieuwers. Vice is groot in content marketing: reclameboodschappen op een journalistieke manier richten tot een doelgroep. The Huffington Post begon als een van de eerste sites met ‘nieuwsaggregatie’, het online opnieuw presenteren van andermans artikelen. En het snelgroeiende Business Insider brengt zakelijk nieuws op een lichte toon. De site bereikt daarmee meer online lezers dan gerespecteerde zakenkranten als The Wall Street Journal en de Financial Times, volgens statistiekensite Alexa.’

Amerikaanse toestanden bij De Ster – ‘Rotterdam is te groot voor Nederland’ was een bekende slagzin medio vorige eeuw. Zou daar toch iets van waar zijn? Wait and see …

Hugo Verbrugh

Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)