Nu de Coolsingel wordt opgeknapt en de Rotterdamse bevolking op de Luchtsingel is afgeknapt, tijd voor iets nieuws. Hoewel, iets nieuws? Eigenlijk is mijn idee al heel oud. Nog niet zo oud als de weg naar Kralingen, maar toch wel van halverwege de vorige eeuw. Ongeveer toen de metro voor Rotterdam is bedacht. Een metro rijdt onder of boven de stad of op een eigen baan om zo geen last te hebben van ander verkeer en het andere verkeer niet te hinderen. Net als de trein. Vanuit die tijd stamt ook het eerste fietspad, waarin de fiets een eigen baan krijgt, waar geen andere weggebruikers op mogen. Daar komt mijn idee vandaan, want denkt u eens met me mee. In het nieuwe Coolsingelplan komen de fietsenstallingen onder de grond. Waarom zouden we de fietspaden dan niet boven de grond maken, net als de metro? Ik weet zelfs hoe. We maken van die afschuwelijke houten luchtsingel een hypermoderne RVS-glazen ‘luchtfietssingel’! Een fietspad op palen boven de stad, waar je boven het stadsgedruis fietst.
Vanaf Rotterdam CS naar de Blaak, naar het nieuwe Feyenoord-stadion, naar het (lucht-)kasteel van Sparta en naar ons eigen Excelsior. Rotterdams belangrijkste plekken dus. Lijkt u dat geen goed idee? Dan heeft die luchtsingel toch nog iets goeds opgeleverd, namelijk de basis voor onze bovenstedelijke fietsinfrastructuur! Technisch lijkt het me ook niet al te moeilijk aan te leggen. Een fietspad op palen, met een RVS reling en op de plaatsen waar de fiets omhoog of naar beneden moet een glazen constructie. Met een lift voor de elektrisch fietsende oudere en een wentelbaan – net zoals bij parkeergarages – voor de gewone fietser. En duur hoeft het ook niet te zijn. In ieder geval niet zo duur als het Coolsingelplan. En denk eens aan de opbrengsten. Toeristen van heinde en verre. Rotterdam verkoopt plan en uitvoering aan steden met de veel fietsers, van Parijs, Berlijn tot aan Peking toe! Verdorie nog aan toe, waar wachten we op. Eindelijk weer een mooie toekomstbestendige klus voor ons nieuwe stadsbestuur. Zodra het er is.
Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)
recent commentaar