Op 25 juni klinken in de Hoflaankerk vanaf 20.00 uur twee grote orgelwerken.
Beide zijn orgelsonates. Een ‘sonata’ is een compositievorm voor instrumentale muziek. Die ontstond rond 1600, als tegenhanger van de ‘cantata’, het zangstuk. Het (Italiaanse) woord betekent zoveel als ‘klankstuk’. De sonatevorm is eigenlijk een beetje losse set regels om te componeren. Grote lijn is: vier delen, het begin en einde zijn snel.
Die regels werken prima en hebben talloze componisten geïnspireerd en houvast gegeven, in duizenden sonates. Bekend zijn natuurlijk de sonates van Scarlatti (die was er zo verrukt van dat hij er meer dan 500 componeerde). Maar Bach, Mozart, Beethoven, Stravinsky schreven ze ook.
Net als Wouter van der Wilt, want die laat op 25 juni horen hoe inspirerend het recept van de sonate ook is voor het orgel. Hij speelt dan namelijk zijn eigen ‘Geïmproviseerde sonate’. Wouter is bekend als improvisator, hij doceert dat vak aan het conservatorium in Tilburg. Maar hij componeert ook, want deze sonate is een mengvorm van voorgeschreven én vrije orgelmuziek. Daarnaast voert hij ‘Laudamus Te’ uit, een nieuw compositie van hem, opgenomen in het Rotterdamse Orgelboek. Geen stuk in sonatevorm, maar toch een klinkende parafrase in Scherzovorm op thema’s uit het Gloria van Poulenc. Het Rotterdams Orgelboek werd in maart van dit jaar gepresenteerd.
Tussen deze beide stukken in brengt Wouter de grote Orgelsonate 8 in e-moll, opus 132 van Josef Rheinberger (1839-1901). Romantisch, maar ook vol polyfonie, zoals de bekende Passacaglia aan het slot, die het op het Van Vulpenorgel uitstekend zal doen.
Sonata! Klank! Het concert is gratis, er is een digitale collecte.
Sonata! Klank! Orgel! Op zaterdag 25 juni in de Hoflaankerk, Hoflaan 1, Rotterdam (Kralingen). Aanvang: 20.00 uur.
Informatie: orgelconcertenhoflaankerk.nl
(ingezonden mededelin: orgel-concertcommissie van de Hoflaankerk Kralingen)
Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)
recent commentaar