Riet en Ton Koppenol in hun ‘bakkerij-museumpje’ aan huis.

Riet en Ton Koppenol wonen in Nesselande. Ton is 95 en Riet 87 jaar. Ze wonen zelfstandig, redden zich nog opperbest maar vonden dat de tijd gekomen was om hulp van buitenaf in te roepen. Sinds oktober van het afgelopen jaar wordt die hulp geleverd door een dienstverlener van Thuishulp Rotterdam, 2 uur per week. ‘Om datgene te doen wat net iets te veel is’, legt Riet uit. Waar gaat het dan om? De vloeren dweilen, stofzuigen, ook de slaapkamers op de bovenetage, borstelen van de kussens, enz. ‘En even lekker kletsen’, voegt Riet glimlachend toe.

Het echtpaar Koppenol heeft een bewogen leven achter de rug. De kost werd verdiend in de eigen bakkerij met winkel. Daar kwam een eind aan in 1976. In dat jaar verkochten ze hun bedrijfspand aan de Kortekade in Kralingen (naast Roosenschoon Bloemsierkunst). Ton: ‘Ik kwam niet meer aan bekwaam personeel’. Hij reed vervolgens jarenlang met isotopen voor de Daniel den Hoedkliniek, tot z’n 80ste levensjaar (!), maar in zijn hart bleef hij bakker. Dat moet wel geconcludeerd worden, want in de kelder van het huis is een ‘bakkerij-museumpje’ ingericht. En tot nog niet zo heel lang geleden kon er nog brood en banket worden besteld, dat op vrijdag afgehaald kon worden. ‘De laatste lokale bakkerij’, aldus Ton.

Weggebombardeerd
Ton komt uit een bakkersfamilie. Zijn grootvader was al bakker in Capelle aan den IJssel en zijn vader ging daarmee door met bakkerijen in Utrecht en aan de Lange Warande in Rotterdam. Daar werd de bakkerij ‘weggebombardeerd’ (dat werkwoord bestaat alleen in Rotterdam). Na een noodwinkel op de Goudse Rijweg volgde de bakkerij aan de ’s Gravenweg 54 in Kralingen. Daarvan staat alleen nog het woonhuis overeind. Het eindstation werd bereikt aan de genoemde Kortekade. In 1977 betrokken Riet en Ton hun woning in Nesselande. Ze brachten twee zonen groot. Erik (1961) is purser en Daan (1955) is jurist.

CHIO 
Riet en Ton kijken niet alleen achterom maar ook vooruit. Dit jaar hopen ze voor de 72ste (!) keer naar het CHIO in het Kralingse Bos te gaan. Dat begon ooit omdat de zus van Riet privésecretaresse was van Freddy Heineken. Gaan ze mee met hun tijd? Jawel, want met de familie wordt geskypet.

Dienstverlener
Ton en Riet gaan op de foto, maar waar is de dienstverlener van Thuishulp Rotterdam? Zij is een van de mensen die er niet van houden om op de foto te gaan. Dat kan alleen maar gerespecteerd worden. Ze stuurde toch de onderstaande, bloemrijke tekst:

‘Het is geweldig om ergens werkzaam te zijn waar je de liefde voelt. De familie Koppenol is zo positief en sterk. Ik zie ze dus ook echt als een voorbeeld. De discipline die ze hebben is niet te beschrijven. Ik vergelijk ze met de zon die ondergaat en weer opkomt. Ze weten waarvoor en waarom ze al die jaren keihard hebben gewerkt en dat doen ze nog steeds! Ze genieten en dat is te voelen aan deze prachtige mensen’

Innovatief
Thuishulp Rotterdam is een innovatieve organisatie die verschillende diensten biedt. Als ‘vriendelijke duizendpoten’ staan zij te allen tijde klaar – voor hulp bij huishoudelijk werk, als gezelschap, om samen te koken, samen te wandelen, te begeleiden bij een afspraak buitenshuis of om langs te gaan en te kijken of alles goed gaat. Ook kan Thuishulp Rotterdam helpen met persoonlijke verzorging, zoals wassen en aankleden, en met zorg, zoals medicijnen aanreiken en wondverzorging.

Contact
Kunt u wel wat hulp gebruiken of bent u de mantelzorger die graag wat uit handen wil geven als aanvullende mantelzorg of kent u iemand die hulp nodig heeft? Dan kunt u contact opnemen met Thuishulp Rotterdam. Dat kan door te bellen naar 010-3020160 of te mailen naar info@thuishulprotterdam.nl. De vriendelijke duizendpoten staan voor u klaar!

Thuishulp Rotterdam is genomineerd voor de LEF-Prijs. U kunt op ze stemmen! Zie: lefprijs.nl.

Kantooradres: Pannekoekstraat 100 ,  3011 LL Rotterdam.


Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)

Lees hier de privacyverklaring Hiermee geeft u toestemming om wekelijks een nieuwsbrief te ontvangen.