Als fervent krantenlezer vraag ik me soms af waar evenementen plaatsvinden. Op internet heb ik dat niet. Zodra er daar geschreven wordt over een braderie staat er een (hyper)link bij. Druk je daarop, dan zie je op een mooi kaartje waar het is en hoe je er met auto of OV moet komen. Die mogelijkheid heb je natuurlijk niet in een krant. Hard drukken op wat tekst levert in het gunstigste geval een gat op, maar nooit waar je moet zijn. Om de krant als evenementenkalender te laten overleven is dus wel meer nodig, anders grijpt iedereen automatisch naar zijn digi-krant. Uiteraard heb ik een voorstel. Onlangs was ik in Amsterdam. Wellicht bij u bekend, die stad aan het IJ, met een kleine haven, arrogante mensen en zo. De enige hoofdstad in Europa, heb ik me laten vertellen, waar de landsregering niet zit.

Nu, in die stad, waar alle locaties net als bij ons goed bereikbaar zijn, zat ik onlangs koffie te drinken met een redacteur van een groot landelijk maandblad. Ons gesprek ging over hoe je evenementen tegenwoordig onder de aandacht moet brengen bij de juiste doelgroep. Daar waren we snel mee klaar: via de sociale media. Maar, hoe zit dat nu met gedrukte tijdschriften en kranten? Daar wil je toch iets mee? Mijn gesprekspartner had daar een duidelijke mening over. Kijk, zei hij, de meeste mensen kennen altijd wel de straten om hun huizenblok. Die noem ik altijd als er bijvoorbeeld een marktje is. Mocht er nog ruimte in de krant zijn, dan noem ik de buurt als die een naam heeft of de wijk. ‘t Is maar een Amsterdams idee. Niet serieus natuurlijk. Tijd voor enig serieus werk. ‘Hoe kan Rotterdam hoofdstad van Nederland worden?’ Ook daar had mijn terraspartner een oplossing voor. ‘Een TV-programma.’ Steden presenteren zichzelf als hoofdstad en het publiek gaat kiezen. ‘Heeft Rotterdam een kans om hoofdstad van NL te worden? ‘Geen enkele, proberen jullie eerst maar eens hoofdstad van Zuid-Holland te worden.’ Hè, Amsterdam, ik heb wat tegen die stad, ik heb geen idee waarom. ‘t Ligt vast aan mij.

Eduard Schuringa

Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)
[wysija_form id=”1″]