Nieuwe oeververbinding komt tussen Kralingen en Feijenoord

jul 16, 19 Nieuwe oeververbinding komt tussen Kralingen en Feijenoord

De nieuwe oeververbinding in Rotterdam-Oost komt tussen de Kralinger Esch en Feijenoord te liggen. Of het een brug of een tunnel wordt, moet nog worden onderzocht. Dat is dinsdag besloten.

De beslissing werd genomen tijdens een bijeenkomst op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), de provincie Zuid-Holland en de gemeente Rotterdam zaten ook aan tafel.

Het besluit betekent dat er geen nieuwe oeververbinding tussen de Krimpenerwaard en Ridderkerk komt. Wel is tijdens de bijeenkomst besloten dat er extra geld komt voor maatregelen om het verkeer over de Algeracorridor tussen Capelle en Krimpen aan den IJssel beter te laten doorstromen. Van de 90 miljoen voor die verbetering is al 60 miljoen euro binnen.

Ook wordt met de beslissing geen gehoor gegeven aan de oproep tot uitstel van omwonenden. Die hadden aangedrongen op meer onderzoek.In november 2018 werd bekend dat het Rijk (200 miljoen euro), de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), de provincie Zuid-Holland en de gemeente Rotterdam (gezamenlijk 280 miljoen) in totaal 480 van de 640 miljoen op tafel leggen voor een nieuwe oeververbinding.

De nieuwe brug of tunnel moet de Van Brienenoordbrug ontlasten. De verbinding op de A16 krijgt veel verkeer te verwerken. Dat aantal wordt alleen maar meer vanwege alle nieuwbouwplannen in de Rotterdamse regio.

Op het moment dat de plannen vorig jaar werden ontvouwd, was er al uitgebreid onderzoek gedaan naar de diverse keuzes. Op basis van een aantal punten won een verbinding tussen Kralingen en Feijenoord het van Krimpenerwaard-Ridderkerk. Dan gaat het bijvoorbeeld om het ontlasten van de Van Brienenoordbrug, de ontwikkeling van belangrijke locaties en de economische impuls voor de regio.

Kans
In Krimpen aan den IJssel en de Krimpenerwaard wordt vooral reikhalzend uitgekeken naar de komst van een nieuwe verbinding. Het wordt als een kans gezien om de verkeersproblemen rond de Algeracorridor op te lossen. Ook heeft de polder grote behoefte aan woningbouw en banen. Er zijn ook inwoners die tegen verbinding zijn, omdat ze verwachten dat de ontsluiting het karakter van de Krimpenerwaard aantast.

Lees ook: oeververbinding-VVD-Tweede-Kamer-ziet-meer-in-Krimpenerwaard

Leefomgeving
In Ridderkerk daarentegen zit men helemaal niet te wachten op een nieuwe oeververbinding. Zeker als het ook nog eens een brug wordt. Als er een nieuwe weg komt, dan moet deze onder de grond komen. Anders wordt de kwaliteit van de leefomgeving van de wijk Bolnes erg aangetast, is de vrees.

Lees ook: desteronline.nl/esch-bewoners-willen-geen-brug-metrobuis

Omwonenden in Rotterdam staan evenmin te juichen om de komst van een brug. Dat geldt voor zowel als bewoners van de Esch in Kralingen als voor de bewoners van de Veranda tegenover de Kuip. Ook de binnenvaart is niet enthousiast. Een brug zou het zicht en dus de veiligheid op de Nieuwe Maas aantasten.

De voorkeur voor een tunnel wordt ook ondersteund door de RET. Het openbaarvervoersbedrijf zegt dat een oostelijke ring (Zuidplein-Kralingse Zoom) een welkome uitbreiding van het netwerk is. Daarbij is de nieuwe verbinding noodzakelijk is om de druk op metrostation Beurs te verminderen.

Via: RTV Rijnmond


Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws wekelijks

Uw gegevens zijn beveiligd en u kunt zich altijd uitschrijven door onderaan de nieuwsbrief op "Uitschrijven" te klikken. Uw gegevens worden dan direct verwijderd. Lees hier de privacyverklaring Hiermee geeft u toestemming om wekelijks een nieuwsbrief te ontvangen.

Facebook

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *