Beeld: Christin Hume via Unsplash
Van de Nederlandse hogeronderwijsinstellingen maakt de meerderheid gebruik van anti-spiek software. De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) meldt zich zorgen te maken over technische problemen en gevolgen daarvan voor de privacy. De zogenaamde proctoringsoftware zorgt ervoor dat er via de webcam, webbrowser of microfoon meegekeken kan worden bij het maken van tentamens.
Na rondvraag van de LSVb bij 21 onderwijsinstellingen stelt de studentenvakbond vast dat er verschillende incidenten hebben plaatsgevonden door het gebruik van deze software. Op universiteiten in Rotterdam, Amsterdam en Wageningen werden bijvoorbeeld de tentamens van honderden studenten ten onrechte als verdacht bestempeld, doordat de onlinesurveillance software ze er uit pikten.
Afgelopen september werden er zelfs diploma’s ongeldig verklaard op de Erasmus Universiteit toen de anti-spiek software tijdens de tentamens haperingen vertoonden. Journalisten wisten zonder veel moeite bij een onlinetentamen binnen te dringen bij de Hanzehogeschool in Groningen, om met tientallen studenten mee te kijken op hun scherm.
Extra stress
Studenten ervaren al een uitzonderlijke situatie door de coronacrisis en worden volgens de LSVb nu dubbel slachtoffer van de pandemie. Het gebruik van proctoring zorgt namelijk voor extra bovenmatige stress bij het maken van tentamens. Studenten geven onder andere aan extra gespannen en zenuwachtig te zijn wanneer de software wordt ingezet. Doet het internet het wel goed? Zijn er geen zaken van buitenaf die de software kunnen triggeren zodat ze van fraude verdacht worden? De bond geeft aan dat er veel meer manieren zijn om tentamens coronaproof af te nemen. Zo kunnen er bijvoorbeeld openboektoetsen afgenomen worden, kunnen studenten essays schrijven of fysieke tentamens plaatsvinden met voorafgaand een sneltest. De Erasmus Universiteit neemt bijvoorbeeld geneeskunde tentamens fysiek af.
Een expert van technologiewebsite TECHSPRING geeft aan dat er ook voordelen zitten aan het gebruik van gespecialiseerde software, maar dat de technologie nog verder verbeterd moet worden. De studenten hebben de benodigde hardware namelijk al in huis. ‘Zo goed als iedere student heeft een laptop of desktop in zijn of haar bezit. Vaak is er een smartphone nodig als tweede camera en een webcam als primaire camera. Zowel de webcam camera als de camera van de smartphone moeten de student en de omgeving goed in beeld brengen. Verder is er een stabiele internetverbinding nodig en moeten adblockers en extensies uitgeschakeld zijn bij het gebruik van proctoring software.’
Meer psychische problemen
Waar het aandeel jongeren met psychische klachten de afgelopen jaren nauwelijks veranderde, heeft de coronacrisis hier verandering in gebracht. Landelijk onderzoek laat zien dat steeds meer studenten met psychische problemen kampen. In maart 2019 kampten nog 24,7 procent van de studenten met angst- en depressieklachten. Sinds het coronavirus zijn intrede deed is dit gestegen tot haast een derde van alle studenten. Dit komt onder andere doordat studenten een geïsoleerder leven leiden.
De studententijd is een belangrijke tijd waarin mensen volop in ontwikkeling zijn. Nu blijkt alles opeens anders te gaan dan gedacht. Niet alleen het onderwijs staat op zijn kop, maar ook het sociale leven is ontregeld, waardoor de hele studietijd er anders uit komt te zien.
Meld u aan voor De Ster nieuwsbrief (U ontvangt een bevestigingsmail)
recent commentaar