Duizenden mensen stonden 25 jaar geleden langs het water om te zien hoe de tweede Van Brienenoordbrug van Zwijndrecht naar Rotterdam werd vervoerd. Het ‘supertransport’ luisterde nauw, vooral bij de bruggen die gepasseerd moesten worden.

Door het sterk toegenomen verkeer voldeed de Van Brienenoordbrug, die in 1965 in gebruik werd genomen, niet meer. In de jaren 80 werd daarom besloten dat de brug verdubbeld moest worden.

“De spanning is om te snijden”, schreef de verslaggever van Het Vrije Volk op 17 februari 1989 in zijn reportage. “Want kan dit nu zomaar? Kan een enorme brug op deze manier over water worden vervoerd?”

Het was dan ook een ware megaoperatie. Om de overlast voor de scheepvaart te beperken, werd de brug niet ter plaatse gebouwd, maar bij constructiebedrijf Grootint in Zwijndrecht. Vervolgens werd het 24 meter hoge gevaarte van 4,8 miljoen kilo in zijn geheel over het water naar de plaats van bestemming gevaren.

Met vier sleepboten werd de klus vrijwel zonder problemen geklaard. Het Vrije Volk was duidelijk onder de indruk: “Dit maak je maar eens in je leven mee.”

rijnmond_offline